MN80.-typy,rady,fotky

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3346
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

30. 11. 2016, 8:56

Si dovolím pár připomínek k těm měničům zapoměňte že vám bude měnič rychle zastavovat bez externího brzdícího odporu.
pomalý chod pro centrování obrobku jde nastavit a naprogramovat skoro u každého měniče předvolí se pevná rychlost respektive frekvence a tlačítkem to ovládáš.
To ss brždění neni jednoduché záleží mimo jiné na setrvačné hmotě a otáčkách sice tady u toho prcka to nebude dramatické.
Na pokusy pro určení odporu by šel použít reostat z triodiny na šroťácích se ještě občas oběví.
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
1asv
Příspěvky: 458
Registrován: 2. 1. 2011, 9:33
Bydliště: Kdyně
Kontaktovat uživatele:

30. 11. 2016, 10:14

No, já tady mám u Číňana měnič od Robokopa 550W a ten brzdné odpory nepotřebuje a ani nemá možnost je připojit (mají to až ty výkonnější). A zastaví tedy okamžitě i z nejvyšších otáček - jo to samozřejmě možné nastavit.
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3346
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

30. 11. 2016, 10:40

každý měníč snese nějaký "brzdný proud" i bez odporu a ty musíš nastavit decelerační rampu tak aby to pobral jinak hodí chybu a odpojí motor
co si pamatuju měl jsem navojně mnko a ten doběh nebyl nějak dlouhý takže ta setrvačná hmota je malá.
takový extrém instaloval jsem 20kw měnič SEW na rotační kovací lis motor zkrátka roztáčel asi 600kg setrvák při vypnutí tzn sepnutí svorek pro povel -0-
byl problém aby to nevyhazovalo chybu i když jsem si změřil čas doběhu a vypočtenou hodnotu zadal a pak i zvýšil na celé minuty tak to chybu furt házelo bo zezačátku má ten setrvák značnou kinetickou energii a zpomaluje pozvolna nakonec jsem v menu zvolil funkci doběh energií soustavy v podstatě to při povelu-0- odpojí motor od měniče a od té doby to valí
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
1asv
Příspěvky: 458
Registrován: 2. 1. 2011, 9:33
Bydliště: Kdyně
Kontaktovat uživatele:

30. 11. 2016, 10:57

Já tam mám 100mm sklíčidlo (Holzmann FD400), motor 550W 3f a nastavený doběh na 1s. Jde to i méně ale to už je mi proti srsti :) . No a než stačím sundat ruku ze stop tlačítka tak to stojí :D
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22902
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

30. 11. 2016, 11:07

Brzdne odpory za hubicku viz tesla blatna
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Lubos2
Příspěvky: 94
Registrován: 18. 10. 2013, 3:03

26. 12. 2016, 9:35

Tak aby zase něco přibylo - dávám sem foto s lehce pozměněným kompletem šroubu příčného suportu - (Odskok - Na závity bez úpravy suportu) vymění se to co je na foto. Je to pro soustružení závitů a tam kde je potřeba oddálit nůž od obráběného předmětu. To malé vedle je přípraveček na jednoduché nasazování nonia.
DSCI0309b.jpg
pepobubu
Příspěvky: 26
Registrován: 21. 9. 2015, 7:13

27. 12. 2016, 5:51

Lubos2 píše:Tak aby zase něco přibylo - dávám sem foto s lehce pozměněným kompletem šroubu příčného suportu - (Odskok - Na závity bez úpravy suportu) vymění se to co je na foto. Je to pro soustružení závitů a tam kde je potřeba oddálit nůž od obráběného předmětu. To malé vedle je přípraveček na jednoduché nasazování nonia.
DSCI0309b.jpg

Ahoj, nieco take sa tu riesilo,ale bodol by nejaky vykres, nakres alebo nieco podobne :wink:

Apropo ako dopadla tema s brzdenim ss napatim ? V praci som mal rozobratu stlpovu vrtacku , teraz si nespomeniem typ, ale uz tu o nej bola zmienka, a faktycky po zatlaceni stopky brzdila na fleku cca 2-3 sekundy. Akorat po troch takychto zastaveniach bol odpor znizujuci napatie dost horuci. Takze az sa k tomu konecne dokopem asi to budem radsej riesit malym trafkom :)
Majte sa vsetci fajn a na silvestra bacha na prsty, este ich budete potrebovat :lol: :lol: :lol:
Kinaj
Příspěvky: 42
Registrován: 28. 11. 2015, 11:33
Bydliště: Karviná

28. 12. 2016, 8:36

Ahoj. Našel by se některý ze zdejších elektro specialistů, který by mi pomohl se zapojením FM resp. výběrem brzdného rezistoru a jeho následného připojení? K MN80 jsem si pořídil FM Toschiba VF-S11, jde o FM z 220V, podle manuálu jsem jej zapojil, udělal i ovládací panel, klasika chod vpřed+reverz+potenciometr na otáčky. Mám návod i na nastavení elektromechanické brzdy u FM. Po diskuzi s DC bržděním, čemuž jsem moc nerozuměl :shock: jsem ale pochopil, že aby mi motor zabrzdil bez setrvačnosti musím k FM připojit brzdný odpor, který je v manuálu uveden jako doplněk. Díval jsem se na ebay, kde jdou tyto odpory sehnat za rozumnou cenu. Potřebuji ale poradit jaký brzdny odpor dle parametrů vybrat a jak je správně připojit a nastavit FM. U soustruhu mám původní motor 0.55kW, na který jsem přidělal místo původního chlazení el. ventilátor. Elektrice moc nerozumím, pouze základy :wink: ,tak budu vděčný za radu.
Manual frekvenční měnič.pdf
(2.17 MiB) Staženo 419 x
Nastavení brzdy.pdf
(174.47 KiB) Staženo 296 x
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

28. 12. 2016, 9:48

Ten měnič nevypadá špatně. Mám rád japonské měniče, jsou to docela držáky.
Ten tvůj umí vektorový režim, což je pro soustruh fajn.

K brždění: na mechanickou brzdu zapomeň. To by mělo smysl třeba u výtahu, o podobné aplikaci je i ta aplikační poznámka - spustit záběrový moment stojícího motoru, povolit brzdu, pak motor rozjet.
Ale nic z toho na soustruhu neupotřebíš.

Ptal ses na hodnotu brzdného odporu. Ale nenapsal jsi, jaký model měniče máš. V manuálu máš na stránce 55 defaultní hodnoty pro jednotlivé měniče (200R pro malé měniče, 75R pro větší). Ale měniče většinou zkousnou i dost odlišné hodnoty odporu. Nakonec je tam na to přímo funkce F308 (strana 47), kde si to nastavíš podle svého odporu. S nějakou hodnotou v rozmezí 60-150R asi neuděláš chybu.
Brzdné odpory prodává třeba Tesla Blatná, ale i spousta dalších firem. Nebo si můžeš brzný odpor poskládat z výkonových odporů třeba z GM electronic (například 6-8 kusů 20W odporů po 10R do série). Pokud to budeš bastlit tak pozor, je na tom kolem 300V, tak to zakrytuj proti dotyku.

Ale teď to hlavní: pravděpodobně žádný brzdný odpor nebudeš potřebovat. Měnič sám umí brzdit i bez brzdného odporu, odčerpanou energii jednak uloží do kondenzátoru v DC meziobvodu, zbytek spálí na výkonových tranzistorech. Při brždění 550W motoru není třeba zmařit moc energie, takže na to bude samotný měnič bez odporu skoro určitě stačit.
Takže rozhodně začni bez něho, nastav doběhovou rampu na 2-3 sekundy a uvidíš. Jedině kdyby ti menič vypadával na přepětí na meziobvodu, tak teprve potom sháněj odpor.
Kvako1
Sponzor fora
Příspěvky: 1681
Registrován: 5. 4. 2011, 7:29
Bydliště: Praha, Čadca

28. 12. 2016, 10:22

rampu 3 vteřiny ?

proč? mam motor 1,5kw a brzdí za 0,3 bez odporu. na jinem stroji.
kčemu by to tam bylo pokud by dal rampu 3 vteřiny? mě MN80 zastavuje sama o sobě do 3 vteřin. to by přece nemusel řešit brždění

odpor na tak malý motor nepotřebuješ .
Kinaj
Příspěvky: 42
Registrován: 28. 11. 2015, 11:33
Bydliště: Karviná

29. 12. 2016, 9:53

Děkuji za odpovědi. Potěšilo mě, že nebudu muset řešit ten brzdný odpor a bude stačit nastavit brždění ve FM. To jsem zkoušel podle přiloženého manuálu, ale to bylo asi zbytečné, jak psal Mex. Znovu jsem si prošel nastavení FM, abych nastavil tu doběhovou rampu a nevím přesně, ve kterém parametru, jestli u položky dEC (Doběhová rampa 1-str.46) nebo v položkách F250 až F252 (DC drzdění -  str.48) případně u Parametru rozběhu/doběhu F500-F513 (str. 51). Jak jsem psal jsem v tomto směru laik a budu rád, když mi někdo znalý věci poradí s nastavením.
Jinak se mi líbí úprava příčného suportu od Lubos2 na odskok od obrobku při závitováni, což by s doplněním brzdy bylo super. Pokud by se Lubos2 podělil, jak to realizovat, bylo by to fajn.
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3740
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

29. 12. 2016, 12:47

Kinaj píše:Jinak se mi líbí úprava příčného suportu od Lubos2 na odskok od obrobku při závitováni, což by s doplněním brzdy bylo super. Pokud by se Lubos2 podělil, jak to realizovat, bylo by to fajn.
Já bych si tipl, že ten vnější obal je zepředu excentricky zfrézovaný, vnitřek s pákou a výstupkem se o tu šikminu opírá, ve vnitřku to chodí klasicky s osazením na šroubu, pro ideál stav by tam mohl být mezi vnitřním a vnějším dílem vyfrézovaný půlzávit s kolíkem se stoupáním 6mm pro nucený pohyb zpět k obrobku a výstupek je zároveň doraz pro stejné najetí k obrobku :)
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
pavel4
Příspěvky: 3
Registrován: 20. 12. 2016, 4:06

29. 12. 2016, 4:06

Měl bych také.dotaz k MN80. Jakým olejem mažete? Popřipadě kde se dá koupit? Jakou mazničku používáte a kde se koupí - a vhodná koncovka? No a kolik oleje? - začátečník.
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1528
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

29. 12. 2016, 4:56

Olej.jpg
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

29. 12. 2016, 5:22

Kinaj píše:nevím přesně, ve kterém parametru, jestli u položky dEC (Doběhová rampa 1-str.46) nebo v položkách F250 až F252 (DC drzdění -  str.48) případně u Parametru rozběhu/doběhu F500-F513 (str. 51)
dEC (Doběhová rampa 1-str.46)
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“