MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby
Teď budu chvilku teoretizovat - Pokud ta soustava univerzálka s přírubou nebude vyvážena, tak čím větší otáčky tím větší problémy - kmitání (rychlejší opotřebení ložisek). To ale platí i pro ty menší univerzálky, ale tam to není tak znát. Takže teď už co dělám já - neroztáčím velkou
univerzálku na vysoké otáčky tj. max 1000ot. Ale záleží co do ní upínám - protože nevyvážený obrobek by ti mohl nadělat velké problémy - až třeba vyletět. To znamená, že nejdříve to vyzkouším na nízkých otáčkách a pak teprve otáčky zvedám - prostě testuji. To je asi tak ve zkratce.
Co se týká pojistného kroužku na přírubě tak mně se to líbí, přestože natočení příruby s univerzálkou a její dotažení dorazem stačí - pak se musí povolovat klepnutím na klíč nasazený v univerzálce. Na nějakou reverzaci otáček bych u tohoto soustruhu zapoměl i u té nejmenší univerzálky se domnívám, že by to nezvládl ani ten 550W motor natož frekvenční mněnič, ale možná se mýlím - já to alespoň netestoval, protože se domnívám, že je to zbytečné.
Stromečkové kleštiny konzervuji namočením do parafinového gelu s trochou oleje.
Co používám častěji tak pouze olejem.
Takže to jsou nějaké drobné postřehy a musím se rozloučit, teď nebudu k dispozici nejméně tři dny. Ahoj Lubos2
univerzálku na vysoké otáčky tj. max 1000ot. Ale záleží co do ní upínám - protože nevyvážený obrobek by ti mohl nadělat velké problémy - až třeba vyletět. To znamená, že nejdříve to vyzkouším na nízkých otáčkách a pak teprve otáčky zvedám - prostě testuji. To je asi tak ve zkratce.
Co se týká pojistného kroužku na přírubě tak mně se to líbí, přestože natočení příruby s univerzálkou a její dotažení dorazem stačí - pak se musí povolovat klepnutím na klíč nasazený v univerzálce. Na nějakou reverzaci otáček bych u tohoto soustruhu zapoměl i u té nejmenší univerzálky se domnívám, že by to nezvládl ani ten 550W motor natož frekvenční mněnič, ale možná se mýlím - já to alespoň netestoval, protože se domnívám, že je to zbytečné.
Stromečkové kleštiny konzervuji namočením do parafinového gelu s trochou oleje.
Co používám častěji tak pouze olejem.
Takže to jsou nějaké drobné postřehy a musím se rozloučit, teď nebudu k dispozici nejméně tři dny. Ahoj Lubos2
-
- Příspěvky: 3434
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj,Lubos2 píše: ↑17. 8. 2023, 11:52 ... Na nějakou reverzaci otáček bych u tohoto soustruhu zapoměl i u té nejmenší univerzálky se domnívám, že by to nezvládl ani ten 550W motor natož frekvenční mněnič, ale možná se mýlím - já to alespoň netestoval, protože se domnívám, že je to zbytečné.
Stromečkové kleštiny konzervuji namočením do parafinového gelu s trochou oleje.
Co používám častěji tak pouze olejem.
Niesom si istý, či myslíme obaja to isté. Reverzáciu otáčok používam a pomerne často, keď režem závity nožom. Na stroji je FM s originálnou predlohou a brzdným odporom. Reverzáciu zvláda menič aj motor úplne bezvadne. Doba brzdenia je nastavená na nejaký zlomok sekundy, tuším 0,7. Pri rýchlostiach bežných pri rezaní závitov v momente keď nôž je na konci závitu prepnem páku ovládania (FM) na reverz, stroj zastaví prakticky na mieste ( cca 1/4-12 otáčky na univerzále) a roztočí sa opačne. Vďaka brzdeniu FM nejde o skokové zastavenie a rozbeh, ale plynulé a vďaka tomu žiadne rázy nevznikajú. nastavením doby brdzdenia a rozbehu sa dá nastaviť prakticky úplná plynulosť tohoto deja.
Parafínový gel myslíš to číre želé, čo sa s toho vyrábajú gélové sviečky? Ako to potom dostávaš dole? Dá sa to zlupnuť ako ten socíkový konzervačný vosk na nástoje?
A.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
Univerzálku 125 bych na MN80 nedával vůbec. Jednak už trpí ložiska, ale hlavně je to už obrovský setrvačník. Když to má řekněme 1000 ot tak už v tom je naakumulována spousta energie. Případná bouračka, když by se ti vzříčil kus mezi čelisti a třeba nástroj, by mohla udělat na mašině dost velkou paseku !!!
Pokud potřebuješ upnout něco většího pořiď si nástavkové čelisti : Upneš do toho i víc nežli do té 125 a nerizkuješ takový karambol.
Na té SU16 mám natrvalo 100 sklíčidlo a je to myslím pro ten stroj max.
Jinak k té diskusi ohledně brždění měničem. K tomu motoru 0,55 kW mám měnič 2,2 kW s brzdným odporem. Z nějakých 500 ot to jenom kvikne a stojí. Z max otáček to brzdí pod vteřinu. Ten odpor je ale nutný jinak se časy dost prodlouží.
Ja som povodnou otazkou reverzu skor myslel, ci (kedze je univerzala len na zavit) nemoze pri opacnom chode stroja sa nedopatrenim povolit z vretena.
Mnoho ludi dava tu univerzalu dole tym, ze drzi remene a odtiahne. Ja mam vzadu na vretene drazku, kde sa da vlozit hrubsi plech a tym ho zaseknut voci pretacaniu - tym to mozem pohodlnejsie odtocit. Je to standardna uprava, alebo to tam niekto dobastlil (odvolavajuc sa na to, ze vela ludi to drzi za tie remene)
EDIT: Pozeram fotky inych a mne tam pravdepodobne skor nieco chyba
Skusim to najst v prislusenstve, ked pridem z prace.
Mnoho ludi dava tu univerzalu dole tym, ze drzi remene a odtiahne. Ja mam vzadu na vretene drazku, kde sa da vlozit hrubsi plech a tym ho zaseknut voci pretacaniu - tym to mozem pohodlnejsie odtocit. Je to standardna uprava, alebo to tam niekto dobastlil (odvolavajuc sa na to, ze vela ludi to drzi za tie remene)
EDIT: Pozeram fotky inych a mne tam pravdepodobne skor nieco chyba

Povolení sklíčidla při reverzu se mi nikdy nepovedlo, ale zřejmě to záleží na přírubě. Půjčil jsem si od kamaráda jeho sklíčidlo a to šlo povolit rukou. Já sice taky volně našroubuju univerzálu na vřeteno, ale když jenom "doťuknu" na doraz, už mám problémy s povolením.
V soustruhu mám 750W !! motor a k němu vektorovej FM + odpor. V celém rozsahu otáček 25-2200 mohu klidně kdykoliv reverzovat, ale hlavně v celém rozsahu mám naprostý dostatek výkonu. Jak píše Milan199 při menších otáčkách s reverzem stojí hned, bez reverzu do vteřiny.
V soustruhu mám 750W !! motor a k němu vektorovej FM + odpor. V celém rozsahu otáček 25-2200 mohu klidně kdykoliv reverzovat, ale hlavně v celém rozsahu mám naprostý dostatek výkonu. Jak píše Milan199 při menších otáčkách s reverzem stojí hned, bez reverzu do vteřiny.
Ahoj pánové. Takže se pokusím na něco odpovědět.
Takže ano ten parafinový gel je to čiré želé na svíčky, akorát že já do něj přidám trochu oleje, asi 5-10% to hádám a je to možná i zbytečné, a ano je to něco podobného jako se používalo za socíku ale určitě i déle a jde to sloupnout - musíš si to vyzkoušet zda by ti to vyhovovalo.
Co se týká reverzace - já mám na 550W motor a FM také 550W a asi i s brzdným odporem a mám to nastavené že se to zastavuje dost rychle.
A teď ale - při zastavení v závitu a když dám zpětný chod tak jsem párkrát uštípl špičku nože - asi dělám něco špatně - takže to dělám tak, že zastavím a odtáhnu nůž.
Další ale je, že když to roztočím asi na 1000ot (50Hz na FM) tak to zastaví dost svižně - střední převod na předloze, ale pokud jsem dal na FM (70Hz) tak došlo k výpadku FM a pak už to nebrzdí.
Takže pak by mohlo dojít k problému. (doufám, že jsem to napsal alespoň trochu srozumitelně)
Samozřejmě původně tyto stroje nebyly konstruovány na rychlé brždění FM kde lze nastavit zastavení pod jednu vteřinu a tak se domnívám, že z toho důvodu začali dělat ten zajišťovací kroužek na přírubu (protože šikovnost lidu je neomezená) a jinak mně se také nestalo - pokud jsem zaklepl - dorazil - sklíčidlo, že by se uvolnilo a to ani při soustružení.
Další věc - drážka vzadu na vřeteni - domnívám se, že je originál - já ji tam mám taktéž - a jinak se dělá taková páka k podržení vřetene - která se vsune do toho vřetene aby se dala univerzálka uvolnit bez držení řemenů - mám takový dojem, že už to tu bylo vyfocené.
Zatím Ahoj Lubos2
Takže ano ten parafinový gel je to čiré želé na svíčky, akorát že já do něj přidám trochu oleje, asi 5-10% to hádám a je to možná i zbytečné, a ano je to něco podobného jako se používalo za socíku ale určitě i déle a jde to sloupnout - musíš si to vyzkoušet zda by ti to vyhovovalo.
Co se týká reverzace - já mám na 550W motor a FM také 550W a asi i s brzdným odporem a mám to nastavené že se to zastavuje dost rychle.
A teď ale - při zastavení v závitu a když dám zpětný chod tak jsem párkrát uštípl špičku nože - asi dělám něco špatně - takže to dělám tak, že zastavím a odtáhnu nůž.
Další ale je, že když to roztočím asi na 1000ot (50Hz na FM) tak to zastaví dost svižně - střední převod na předloze, ale pokud jsem dal na FM (70Hz) tak došlo k výpadku FM a pak už to nebrzdí.
Takže pak by mohlo dojít k problému. (doufám, že jsem to napsal alespoň trochu srozumitelně)
Samozřejmě původně tyto stroje nebyly konstruovány na rychlé brždění FM kde lze nastavit zastavení pod jednu vteřinu a tak se domnívám, že z toho důvodu začali dělat ten zajišťovací kroužek na přírubu (protože šikovnost lidu je neomezená) a jinak mně se také nestalo - pokud jsem zaklepl - dorazil - sklíčidlo, že by se uvolnilo a to ani při soustružení.
Další věc - drážka vzadu na vřeteni - domnívám se, že je originál - já ji tam mám taktéž - a jinak se dělá taková páka k podržení vřetene - která se vsune do toho vřetene aby se dala univerzálka uvolnit bez držení řemenů - mám takový dojem, že už to tu bylo vyfocené.
Zatím Ahoj Lubos2
-
- Příspěvky: 1046
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Drážka vzadu ve vřetenu není pro nějaké "podržení" vřetene při sundavání univerzálky, ale pro pero, které unáší bubínek s drážkováním a šlicama pro válečky pro kleštinové upínání.Lubos2 píše: ↑22. 8. 2023, 10:31 Ahoj pánové. Takže se pokusím na něco odpovědět.
Takže ano ten parafinový gel je to čiré želé na svíčky, akorát že já do něj přidám trochu oleje, asi 5-10% to hádám a je to možná i zbytečné, a ano je to něco podobného jako se používalo za socíku ale určitě i déle a jde to sloupnout - musíš si to vyzkoušet zda by ti to vyhovovalo.
Co se týká reverzace - já mám na 550W motor a FM také 550W a asi i s brzdným odporem a mám to nastavené že se to zastavuje dost rychle.
A teď ale - při zastavení v závitu a když dám zpětný chod tak jsem párkrát uštípl špičku nože - asi dělám něco špatně - takže to dělám tak, že zastavím a odtáhnu nůž.
Další ale je, že když to roztočím asi na 1000ot (50Hz na FM) tak to zastaví dost svižně - střední převod na předloze, ale pokud jsem dal na FM (70Hz) tak došlo k výpadku FM a pak už to nebrzdí.
Takže pak by mohlo dojít k problému. (doufám, že jsem to napsal alespoň trochu srozumitelně)
Samozřejmě původně tyto stroje nebyly konstruovány na rychlé brždění FM kde lze nastavit zastavení pod jednu vteřinu a tak se domnívám, že z toho důvodu začali dělat ten zajišťovací kroužek na přírubu (protože šikovnost lidu je neomezená) a jinak mně se také nestalo - pokud jsem zaklepl - dorazil - sklíčidlo, že by se uvolnilo a to ani při soustružení.
Další věc - drážka vzadu na vřeteni - domnívám se, že je originál - já ji tam mám taktéž - a jinak se dělá taková páka k podržení vřetene - která se vsune do toho vřetene aby se dala univerzálka uvolnit bez držení řemenů - mám takový dojem, že už to tu bylo vyfocené.
Zatím Ahoj Lubos2
Mj, v té pravé drážce je to pero i vidět. Bubínek býval ve dvou variantách - s pofiderníma drážkama pro tu kuličkovou aretaci (fungovala blbě, ale lepší (možná

Na fotce je to udělaný celý nově - tzn. malé drážky R1.5 a proti nim pak je odpružená západka) No a to, že to neni schopné reverzovat bez výpadku - to je jen a pouze nestavením měniče - kdy to vypadne na překročení mezního napětí na meziobvodu.
Mj, já tam mám nějaký starý Altivar (co mi zbyl z čehosi na dílně), bez odporu a s původním malým motorem a není sebemenší problém zareverzovat z plných otáček - a klidně třeba 10x za sebou. Samozřejmě smysl to nemá, o tom žádná - ale jde to.
A co se týče lámání záviťáku - no - to je obsluhou.
Buď musíš reverzovat v zápichu, nebo s radecem a vždy o trochu (stačí i 2 mm na obvodu) dřív a nebo tak jak se to v tomto případě pak musí dělat dělat - vyskakovat na kličku ven - ovšem právě na to je nutné aby mašina skutečně tahla a šly nastavit ty skutečně malý otáčky.
To samozřejmě normální hobbík neumí a ani netuší, proto si taky pak myslí, že motor 550W bez převodovky je "výhodné"

No je to legrace
- zase se mně nepovedlo to napsat dost srozumitelně. Ve výsledku jsi to sice zlepšil, ale stále to není úplně dobré nebo srozumitelné. Takže já se to pokusím ještě trochu doplnit.
U těch drážek jsem nepsal, že je to kvůli uvolňování vřetene, ale že se to dá na to použít.
A dokonce když jsem psal o té páce, tak já tu část páky kterou zastrkávám do vřetene mám dvoudílnou a používám ji také k vyražení pouzdra na morse kužel a pouzder na kleštiny.
Je úsměvné, že jsem si vzpomněl díky tvé fotografii na co ty drážky opravdu jsou - na ty válečky - holt stáří a skleroza
.
Další věc ohledně té tažné trubky - nelze jinak než s tebou plně souhlasit. Já teda radši používám tu s ,,O" kroužkem - ten kroužek mám namazaný (dal jsem nový) takže dokud s tím dělám tak je to jakž takž dobrý, ale nesmím to nechat do druhého dne nastavené, protože kroužek olej vytěsní a pak to jde hrozně špatně povolit. Samozřejmě někdo může říct, že mám ten kroužek použít menší, ale nestojí mně to za to shánění dalšího kroužku.
Jinak jsem se chtěl zeptat jak jsi spokojený s tou úpravou co jsi udělal - to zmenšení těch drážek - zlepšila se s tím o hodně práce?
Jinak co se týká FM - já nejsem elektrikář, tj. jsem rád, že mně FM běhá tak jak potřebuji a reverzaci nepotřebuji. Kdybych ji potřeboval určitě by se FM nechal přestavit.
Jediné co bych chtěl ještě časem doplnit tak je, že bych doplnil knoflík na přepnutí otáček - abych při zpětném chodu - tj. když se vracím na začátek závitu byl rychlejší. Samozřejmě znalí soustružníci mohou namítnout ať používám závitové hodinky, ale to jsem se ještě nenaučil protože nesoustružím často.
No a jinak co se týká lámání nože - ano je to rukama. Ale jinak jsem se snažil napsat, že zastavit stroj v řezu a dát zpětný chod nebo reverz a neodtahnout nůž je pokus o zlomení špičky a to i u radeka a to samé asi platí i když vyjedu do zápichu protože asi málokterý soustruh má nulovou vůli na posuvovém šroubu.
Jinak z toho důvodu jsem si udělal odskok který funguje i na vnitřní závity a nemusím točit kličkou a rozhazovat si nastavení - kdo si to má pamatovat
Dále jsem se snažil zde napsat, že demontovat předlohovou převodovku je z mého pohledu chyba. Díky FM a ponechání předlohové převodovky jsem dosahl rozšíření možností stroje - nejnižší otáčky na řezání závitů mám odhadem 30ot/min možná i méně (nemám otáčkoměr) a motor s tím bez problému vrtí.
Takže doufám, že jsem to tentokrát napsal srozumitelně a pokud ne, tak se omlouvám.
Ahoj Lubos2

U těch drážek jsem nepsal, že je to kvůli uvolňování vřetene, ale že se to dá na to použít.
A dokonce když jsem psal o té páce, tak já tu část páky kterou zastrkávám do vřetene mám dvoudílnou a používám ji také k vyražení pouzdra na morse kužel a pouzder na kleštiny.
Je úsměvné, že jsem si vzpomněl díky tvé fotografii na co ty drážky opravdu jsou - na ty válečky - holt stáří a skleroza

Další věc ohledně té tažné trubky - nelze jinak než s tebou plně souhlasit. Já teda radši používám tu s ,,O" kroužkem - ten kroužek mám namazaný (dal jsem nový) takže dokud s tím dělám tak je to jakž takž dobrý, ale nesmím to nechat do druhého dne nastavené, protože kroužek olej vytěsní a pak to jde hrozně špatně povolit. Samozřejmě někdo může říct, že mám ten kroužek použít menší, ale nestojí mně to za to shánění dalšího kroužku.
Jinak jsem se chtěl zeptat jak jsi spokojený s tou úpravou co jsi udělal - to zmenšení těch drážek - zlepšila se s tím o hodně práce?
Jinak co se týká FM - já nejsem elektrikář, tj. jsem rád, že mně FM běhá tak jak potřebuji a reverzaci nepotřebuji. Kdybych ji potřeboval určitě by se FM nechal přestavit.
Jediné co bych chtěl ještě časem doplnit tak je, že bych doplnil knoflík na přepnutí otáček - abych při zpětném chodu - tj. když se vracím na začátek závitu byl rychlejší. Samozřejmě znalí soustružníci mohou namítnout ať používám závitové hodinky, ale to jsem se ještě nenaučil protože nesoustružím často.
No a jinak co se týká lámání nože - ano je to rukama. Ale jinak jsem se snažil napsat, že zastavit stroj v řezu a dát zpětný chod nebo reverz a neodtahnout nůž je pokus o zlomení špičky a to i u radeka a to samé asi platí i když vyjedu do zápichu protože asi málokterý soustruh má nulovou vůli na posuvovém šroubu.
Jinak z toho důvodu jsem si udělal odskok který funguje i na vnitřní závity a nemusím točit kličkou a rozhazovat si nastavení - kdo si to má pamatovat

Dále jsem se snažil zde napsat, že demontovat předlohovou převodovku je z mého pohledu chyba. Díky FM a ponechání předlohové převodovky jsem dosahl rozšíření možností stroje - nejnižší otáčky na řezání závitů mám odhadem 30ot/min možná i méně (nemám otáčkoměr) a motor s tím bez problému vrtí.
Takže doufám, že jsem to tentokrát napsal srozumitelně a pokud ne, tak se omlouvám.
Ahoj Lubos2
Ahojte,
mozno Vas znovu pred spanim rozrusim hlupymi otazkami, ale chcem si byt isty/pouceny. Ten Sanchov ozubeny bubienok... nedokazem si to predstavit. Ono to spolupracuje s tym "elementom" c. 1 na obrazkoch nizsie? A ta paka, co mam hore pritlaci ten element o to ozubenie bubienka a sa to samo utiahne?
Na tej pake nieco priecne chyba: Spekuloval som nad uchytenim kliestin vo vretene, ked nepouzivam sklucovadlo.Pridavam obrazky.
1. Element (aky to ma nazov, prosim?) c.1 prestrcim vretenom, kde je nasrutkovana aj redukcia c.4. Z predu do vretena pojde kuzel c. 2, na vreteno miesto univerzaly sa naskrutkuje hlava c.5. Kliestina c. 3 sa potom pritiahne elementom c. 1. Je to spravne?
Pre pre pripomenutie, element c. 1 sa opiera rovno o koniec vretena, kde su tie drazky, co sa mi velmi nepaci (obrazok pod tym. Nezhrozit sa nad stavom tych ozubenych koleciek. Vsetko vycistim a premazem!). Nie je tam problem s upinaciou dlzkou, ze to potrebuje nejako vypodlozit skrz chybajucu ozubenu hlavu Sanchoveho prispevku? Nezdalo sa mi to a nechcel som to utahovat nejako donemoty.
************************************
2. Iny typ kliestiny. Podstatne jednoduchsie. Je to opat takto spravne, alebo tam nieco chyba? Hlava c.5 nie je naskrutkovana miesto univerzaly.
************************************
3. Vnutorny tym kliestiny. Opat, je to spravne? Hlava c. 5 opat nie je pritomna. ----------------------------------------
Uplne z ineho sudka. Toto zrejme nie je z originalneho prislusenstva, vsak?
Dakujem krasne za odpoved,
Maros
mozno Vas znovu pred spanim rozrusim hlupymi otazkami, ale chcem si byt isty/pouceny. Ten Sanchov ozubeny bubienok... nedokazem si to predstavit. Ono to spolupracuje s tym "elementom" c. 1 na obrazkoch nizsie? A ta paka, co mam hore pritlaci ten element o to ozubenie bubienka a sa to samo utiahne?
Na tej pake nieco priecne chyba: Spekuloval som nad uchytenim kliestin vo vretene, ked nepouzivam sklucovadlo.Pridavam obrazky.
1. Element (aky to ma nazov, prosim?) c.1 prestrcim vretenom, kde je nasrutkovana aj redukcia c.4. Z predu do vretena pojde kuzel c. 2, na vreteno miesto univerzaly sa naskrutkuje hlava c.5. Kliestina c. 3 sa potom pritiahne elementom c. 1. Je to spravne?
Pre pre pripomenutie, element c. 1 sa opiera rovno o koniec vretena, kde su tie drazky, co sa mi velmi nepaci (obrazok pod tym. Nezhrozit sa nad stavom tych ozubenych koleciek. Vsetko vycistim a premazem!). Nie je tam problem s upinaciou dlzkou, ze to potrebuje nejako vypodlozit skrz chybajucu ozubenu hlavu Sanchoveho prispevku? Nezdalo sa mi to a nechcel som to utahovat nejako donemoty.
************************************
2. Iny typ kliestiny. Podstatne jednoduchsie. Je to opat takto spravne, alebo tam nieco chyba? Hlava c.5 nie je naskrutkovana miesto univerzaly.
************************************
3. Vnutorny tym kliestiny. Opat, je to spravne? Hlava c. 5 opat nie je pritomna. ----------------------------------------
Uplne z ineho sudka. Toto zrejme nie je z originalneho prislusenstva, vsak?
Dakujem krasne za odpoved,
Maros
-
- Příspěvky: 1046
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Ta varianta s kroužkem je (byla) opět v dvou variantách - kdy ten bubínek byl uvnitř úplně hladký - asi v rámci nějakýho čelákovickýho lowcost tuzingu - tak to měla mašina, co jsem jí já jako jednu z posledních - byl to nějaký vrácený export kdysi osobně kupoval - byla to ta verze s tvrdým broušeným ložem a těma nesmyslnejma řemenama a bakelitovým deklem na vřeteníku. Tohle upínání za chodu prakticky vůbec nešlo používat, protože ten O kroužek se skoro neunášel (neměl za co) a tak se to při upínání za chodu furt někam povolovalo/utahovalo - prostě to nedrželo. Mašiny před tím, měly taky ten O kroužek, ale pro změnu tam byl furt ten původní zubatý bubínek - pro ty původní matice s tou malou kuličkou - takže se to chovalo trochu líp - skoroLubos2 píše: ↑22. 8. 2023, 6:49 No je to legrace- zase se mně nepovedlo to napsat dost srozumitelně. Ve výsledku jsi to sice zlepšil, ale stále to není úplně dobré nebo srozumitelné. Takže já se to pokusím ještě trochu doplnit.
U těch drážek jsem nepsal, že je to kvůli uvolňování vřetene, ale že se to dá na to použít.
A dokonce když jsem psal o té páce, tak já tu část páky kterou zastrkávám do vřetene mám dvoudílnou a používám ji také k vyražení pouzdra na morse kužel a pouzder na kleštiny.
Je úsměvné, že jsem si vzpomněl díky tvé fotografii na co ty drážky opravdu jsou - na ty válečky - holt stáří a skleroza.
Další věc ohledně té tažné trubky - nelze jinak než s tebou plně souhlasit. Já teda radši používám tu s ,,O" kroužkem - ten kroužek mám namazaný (dal jsem nový) takže dokud s tím dělám tak je to jakž takž dobrý, ale nesmím to nechat do druhého dne nastavené, protože kroužek olej vytěsní a pak to jde hrozně špatně povolit. Samozřejmě někdo může říct, že mám ten kroužek použít menší, ale nestojí mně to za to shánění dalšího kroužku.
Jinak jsem se chtěl zeptat jak jsi spokojený s tou úpravou co jsi udělal - to zmenšení těch drážek - zlepšila se s tím o hodně práce?
Jinak co se týká FM - já nejsem elektrikář, tj. jsem rád, že mně FM běhá tak jak potřebuji a reverzaci nepotřebuji. Kdybych ji potřeboval určitě by se FM nechal přestavit.
Jediné co bych chtěl ještě časem doplnit tak je, že bych doplnil knoflík na přepnutí otáček - abych při zpětném chodu - tj. když se vracím na začátek závitu byl rychlejší. Samozřejmě znalí soustružníci mohou namítnout ať používám závitové hodinky, ale to jsem se ještě nenaučil protože nesoustružím často.
No a jinak co se týká lámání nože - ano je to rukama. Ale jinak jsem se snažil napsat, že zastavit stroj v řezu a dát zpětný chod nebo reverz a neodtahnout nůž je pokus o zlomení špičky a to i u radeka a to samé asi platí i když vyjedu do zápichu protože asi málokterý soustruh má nulovou vůli na posuvovém šroubu.
Jinak z toho důvodu jsem si udělal odskok který funguje i na vnitřní závity a nemusím točit kličkou a rozhazovat si nastavení - kdo si to má pamatovat![]()
Dále jsem se snažil zde napsat, že demontovat předlohovou převodovku je z mého pohledu chyba. Díky FM a ponechání předlohové převodovky jsem dosahl rozšíření možností stroje - nejnižší otáčky na řezání závitů mám odhadem 30ot/min možná i méně (nemám otáčkoměr) a motor s tím bez problému vrtí.
Takže doufám, že jsem to tentokrát napsal srozumitelně a pokud ne, tak se omlouvám.
Ahoj Lubos2


Na tý vyfocený 80 (to je stará mašina, ale mechanicky daná do pořádku), jsem to předělal (protože mě to vždy neskutečně xxxxx - jak to nikdy pořádně nefungovalo ) - bubínek (ta velká trubka s drážkama ) je nová, přesná a tvrdá z stabilky, "matice" na tažné trubce je upravená - je v ní odpružená tvrdá a přesná páková západka - aby to axiálně běhalo zcela volně, ale seřizovat to šlo s přesným a definovatelným cvakáním jako na každý normální slušný malý mašině. Původní drážky rozumně používat nejdou, protože jsou příliš široký, takže mezi jednotlivýma "cvakama" je příliš hrubé seřízení - navíc ta původní kulička tomu radiusu vůbec neodpovídá, takže se to v rámci vůle stejně pootáčí - kleštinové upínání se nedá pak přesně seřídit. Mj, to je jedna z dalších zásadních konstrukčních nešťastností MN80 - že neupíná klasicky přes palce, ale natvrdo přes válečky - takže celý upínání je příliš tuhý (axiálně nepruží jako třeba u Schaublinů nebo Tornosů či jakýchkoli rozumných mašin) - takže pak je ta 80 hrozně citlivá na tolerance dílců při upínání pákou - i stovka je už znát že to buď netáhne a nebo naopak táhne moc - to se právě zlepší tím menším rastrem těch drážek.
---------------
Co se týče toho lámání nožů - tak vůle v posuvovém šroubu vadí i nevadí - jakmile vyskakuješ při rotaci kličkou, tak je vůle vymezená, takže pokud je výjezd "akorát" , nic se neláme.
Pokud řežeš bez zápichu (totálně bez výběhu) tak jakmile zastavíš v řezu, tak se samozřejmě změní síly v matici/šroubu, takže se to axiálně vždy mírně vůči sobě posune (a v rámci napružení nepatrně pootočí zpět - vřeteno), takže u duralu nebo mosazi to radeco většinou přežije, u oceli obvykle se logicky vylomí. Samozřejmě musíš vždy zastavovat nepatrně dřív a drív, abys nejdedil na konci do furt stejnýho místa, kde nakonec je pak plný profil závitu. Sk kudla, logicky se vylomí vždy, bez ohledu co točíš, pokud vypínáš v řezu. No a pokud máš pro zápich (výběh) málo místa (potřebuješ řezat až totálně k čelu), tak musíš udělat šířku zápich jen nepatrně větší než je stoupání závitu - no a pak jsou ty malý otáčky naprosto nutný - protože jinak nezastavíš ani kdyby ses rozkrájel a naboříš čelo - proto je třeba tam ta převodovka.
-
- Příspěvky: 1046
- Registrován: 6. 3. 2021, 12:50
Takhle vypadá ten konec vřetene s tím upínáním přes válečky za chodu.
Ta páčka má radius odpovídající radiusu drážek v té nové trubce (ten přesouvací bubínek i originál je ze dvou částí - vlastní trubka a přední čelo, s šlicama pro válečky - nová se udělá akorát ta "trubka". Páčka se točí na jehle (viz fotka), přítlak je tlačnou pružinou pod ní v místě toho nosu. Ten Imbus M2 dělá pak nastavitelný (se zkrátí až to vyjde) doraz aby to bezpečně cvakalo - ale nevyvracelo se to ven - aby se to tam pak dalo jednoduše dát bez odmačkávání té páčky.
Všechno (jak páčka, tak ta "trubka" ) musí být tvrdý a musí to rozumně běžet.
O kroužek zůstane (u hodně volných kleštin ale být nemusí) - tím se zajistí to axiální posunutí kleštiny do uvolnění - směrem dopředu při uvolnění (aby to povolovalo spolehlivě)
Ta páčka má radius odpovídající radiusu drážek v té nové trubce (ten přesouvací bubínek i originál je ze dvou částí - vlastní trubka a přední čelo, s šlicama pro válečky - nová se udělá akorát ta "trubka". Páčka se točí na jehle (viz fotka), přítlak je tlačnou pružinou pod ní v místě toho nosu. Ten Imbus M2 dělá pak nastavitelný (se zkrátí až to vyjde) doraz aby to bezpečně cvakalo - ale nevyvracelo se to ven - aby se to tam pak dalo jednoduše dát bez odmačkávání té páčky.
Všechno (jak páčka, tak ta "trubka" ) musí být tvrdý a musí to rozumně běžet.
O kroužek zůstane (u hodně volných kleštin ale být nemusí) - tím se zajistí to axiální posunutí kleštiny do uvolnění - směrem dopředu při uvolnění (aby to povolovalo spolehlivě)
Joj, tady se toho urodilo
Pokusím se odpovědět na otázky jak postupně přicházely.
Pro Charona - ten odskok jsem sem dal foto 11 bře 2016, 19:11 v sekci MN80.-typy,rady,fotky a ještě potom trochu upravený ale to už se mně nechce hledat kdy a kde. Jen tak pro zajímavost - je v tom čtyřchodý závit.
Pro MaroseD - Na té první fotce ti chybí (přesouvací kameny) nevím zda se to tak jmenuje, které se dělají z pertinaxu a plánek na ně najdeš v manuálu na MN80. Tyto zapadají do drážky na tom bubínku jak jsme se bavili se Sancho Panza a vysouvají ho proti té hlavě na tažné trubce a mezi těmato dvěma věcmi jsou rozpěrné válečky které zajišťují upnutí materiálu v kleštině díky přestavění té páky zvenku.
Další obrázek - do této sestavy nepatří díl č.2 sestava by měla být - č.5 se našroubuje na vřeteno místo sklíčidla, nasadí se do něj kleština č.3 dotahne se redukční matice č.4 do trubky a trubka se prostrčí vřetenem a našroubuje na kleštinu - nesmí tam chybět ten bubínek a válečky o kterých jsem už psal.
Další obrázek by asi souhlasil. Je demontovaná redukční matka a kleština se šroubuje přímo do trubky. A zase tam nesmí scházet bubínek a válečky. Č.2 se naráží kuželem do vřetena místo sklíčidla.
Další obrázek - to samé jako u obrázku první stromečkové kleštiny ale č.5 se demontuje a do vřetena se narazí č.3 z třetího obrázku. Jinak platí to samé co u prvního.
Poslední obrázek nevím a nemohu ani hádat protože tam nemáš rozměry
Takže snad ti to takto pomůže a doporučuji prolézt to druhé tema o MN80 a ještě by tu měla být i polská dokumentace na MN80 - plánky které tu někde od někoho jsou.
Pro Sancho Panza - a zase jsme si s tím lámáním špiček nožů neporozuměli - já jsem nemyslel na dojíždění nože do konce závitu to je vcelku jasné, ale na vracení se na začátek.
Jinak co se týká povolování té utahovací trubky, tak toho jsem si nevšiml, ale je pravdou, že jsem vždy dělal jen pár kousků. To co jsi udělal ty, vypadá schopně, ale ten o kroužek bych asi vyhodil - šlo by ti to lehčeji.
Doufám, že vše bude srozumitelné - Ahoj Lubos2

Pokusím se odpovědět na otázky jak postupně přicházely.
Pro Charona - ten odskok jsem sem dal foto 11 bře 2016, 19:11 v sekci MN80.-typy,rady,fotky a ještě potom trochu upravený ale to už se mně nechce hledat kdy a kde. Jen tak pro zajímavost - je v tom čtyřchodý závit.
Pro MaroseD - Na té první fotce ti chybí (přesouvací kameny) nevím zda se to tak jmenuje, které se dělají z pertinaxu a plánek na ně najdeš v manuálu na MN80. Tyto zapadají do drážky na tom bubínku jak jsme se bavili se Sancho Panza a vysouvají ho proti té hlavě na tažné trubce a mezi těmato dvěma věcmi jsou rozpěrné válečky které zajišťují upnutí materiálu v kleštině díky přestavění té páky zvenku.
Další obrázek - do této sestavy nepatří díl č.2 sestava by měla být - č.5 se našroubuje na vřeteno místo sklíčidla, nasadí se do něj kleština č.3 dotahne se redukční matice č.4 do trubky a trubka se prostrčí vřetenem a našroubuje na kleštinu - nesmí tam chybět ten bubínek a válečky o kterých jsem už psal.
Další obrázek by asi souhlasil. Je demontovaná redukční matka a kleština se šroubuje přímo do trubky. A zase tam nesmí scházet bubínek a válečky. Č.2 se naráží kuželem do vřetena místo sklíčidla.
Další obrázek - to samé jako u obrázku první stromečkové kleštiny ale č.5 se demontuje a do vřetena se narazí č.3 z třetího obrázku. Jinak platí to samé co u prvního.
Poslední obrázek nevím a nemohu ani hádat protože tam nemáš rozměry
Takže snad ti to takto pomůže a doporučuji prolézt to druhé tema o MN80 a ještě by tu měla být i polská dokumentace na MN80 - plánky které tu někde od někoho jsou.
Pro Sancho Panza - a zase jsme si s tím lámáním špiček nožů neporozuměli - já jsem nemyslel na dojíždění nože do konce závitu to je vcelku jasné, ale na vracení se na začátek.
Jinak co se týká povolování té utahovací trubky, tak toho jsem si nevšiml, ale je pravdou, že jsem vždy dělal jen pár kousků. To co jsi udělal ty, vypadá schopně, ale ten o kroužek bych asi vyhodil - šlo by ti to lehčeji.
Doufám, že vše bude srozumitelné - Ahoj Lubos2
Lubos2, Sancho: Dakujem krasne za vysvetlenie. Mne ten bubienok chyba a zrejme bude nutne ho zaobstarat, ale to az neskor.
Dnes sa venujem cisteniu a rozborke prevodov/vretena. Najviac som sa bal akcie "vymena remena", pretoze mi nebolo uplne jasne to ulozenie, ale bolo to naramne jednoduche. Vytiahol som pero zozadu vretena, povolil som kliny, co stahuju bronzove puzdra, pretoze som nijak isty nastavenim stroja, takze by som s tym aj tak hybal. - navyse som sa aj bal, ze zadne ozubenie vretena poskriabe bronzove puzdro.
Povolil dalej jeden cervik na matici c. 33 podla navodu a zacal som ju odtahovat (jej pohyb je smerom od remenice). Remenica bola celkom zatuhnuta, tak som ju naozaj jemnym tukanim smrekovej dosky uvolnil a zaroven povoloval matku c. 33. Vyslo to vsetko krasne von!
Prikladam aj fotky stavu pred a potom stavu po. Ozubene kolecka som umyl v benzine s vyraznym mnozstvoj oleja a potom napenetroval reznym olejom. Zatial, kym to zlozim. ********************
Po ocisteni:
********************
Dnes sa venujem cisteniu a rozborke prevodov/vretena. Najviac som sa bal akcie "vymena remena", pretoze mi nebolo uplne jasne to ulozenie, ale bolo to naramne jednoduche. Vytiahol som pero zozadu vretena, povolil som kliny, co stahuju bronzove puzdra, pretoze som nijak isty nastavenim stroja, takze by som s tym aj tak hybal. - navyse som sa aj bal, ze zadne ozubenie vretena poskriabe bronzove puzdro.
Povolil dalej jeden cervik na matici c. 33 podla navodu a zacal som ju odtahovat (jej pohyb je smerom od remenice). Remenica bola celkom zatuhnuta, tak som ju naozaj jemnym tukanim smrekovej dosky uvolnil a zaroven povoloval matku c. 33. Vyslo to vsetko krasne von!
Prikladam aj fotky stavu pred a potom stavu po. Ozubene kolecka som umyl v benzine s vyraznym mnozstvoj oleja a potom napenetroval reznym olejom. Zatial, kym to zlozim. ********************
Po ocisteni:
********************