Zdar chlapi,
Vyhrabal jsem tenhle otáčkoměr a nějak můj mozek nepobral, jak odečítat hodnoty. Chápu, že musím nastavit rozsah měřených otáček a podle toho asi koukám na příslušnou stupnici. Je tam měřící kolečko a pak nějaký hrot. Musím počet dílků násobit nějakým koeficientem? Dik za nakopnutí
Mechanicky otackomer
-
- Příspěvky: 767
- Registrován: 30. 9. 2017, 10:08
- Bydliště: Zichovec
- Kontaktovat uživatele:
Sm16, Avia Fnb25, Jones&Shipman 540ap
No můj měří 1/1 když hrot šoupnu do třeba důlku na měřené hřídelce, kolečko musíš dopočítat podle průměru měřené hřídele, jdeš bokem a zanášíš tam převodový poměr
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
Kolečko má na sobě značku cm, nebo in. Podle toho měříš obvodovou rychlost v m/min, nebo palcích/min. Pro soustružení fajn pomůcka. Rychlost se odečítá jako otáčky.
Otáčkoměr mám taky v práci, tak zítra upřesním.
Návod bych rád, u mýho nebyl a na netu je pusto, občas nějaká mazanina u aukce, nebo inzerátu za nehorázný peníze.
Tenhle typ má na vstupu převodovku a pod ciferníkem Wattovo regulátor, kterej je přes ozubený kolo otáčí rafičku, stejně jako bejvaly německý tachografy.
Ještě je druhej typ otáčkoměru, výrobce Hasler, ten má hodinovej strojek a po natažení odtikává otáčky a ukazuje. Ten je trochu menší a uvnitř zajímavější.
Otáčkoměr mám taky v práci, tak zítra upřesním.
Návod bych rád, u mýho nebyl a na netu je pusto, občas nějaká mazanina u aukce, nebo inzerátu za nehorázný peníze.
Tenhle typ má na vstupu převodovku a pod ciferníkem Wattovo regulátor, kterej je přes ozubený kolo otáčí rafičku, stejně jako bejvaly německý tachografy.
Ještě je druhej typ otáčkoměru, výrobce Hasler, ten má hodinovej strojek a po natažení odtikává otáčky a ukazuje. Ten je trochu menší a uvnitř zajímavější.
-
- Příspěvky: 767
- Registrován: 30. 9. 2017, 10:08
- Bydliště: Zichovec
- Kontaktovat uživatele:
Dekuji, chlapi. Byl tam jenom papirek s datem vyroby v roce 1958
Neco jsem si vyvodil, ale to vetsi kolecko mne nejak nebylo jasne. Je tam jeste takovy nastavec malym, asi gumovym, kuzelem na konci

Sm16, Avia Fnb25, Jones&Shipman 540ap
No a to je přesně na to, když to přiložíš do důlku na konci hřídelemstreicher píše: ↑13. 1. 2025, 8:41 Dekuji, chlapi. Byl tam jenom papirek s datem vyroby v roce 1958Neco jsem si vyvodil, ale to vetsi kolecko mne nejak nebylo jasne. Je tam jeste takovy nastavec malym, asi gumovym, kuzelem na konci

SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
-
- Příspěvky: 3411
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj,
rozsah nieje do 480, ale do 48 000 ot/ min. Ako to má vyzerať komplet je na fotkách, plus link na youtube návod.
https://www.youtube.com/watch?v=X12bENQ4p2I
rozsah nieje do 480, ale do 48 000 ot/ min. Ako to má vyzerať komplet je na fotkách, plus link na youtube návod.
https://www.youtube.com/watch?v=X12bENQ4p2I
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
Také mám Jaquet. Za návod děkuji! Posílám překlad:
Návod k obsluze pro ruční tachometry JAQUET č. 620-623, 600, 601, 608, 609
A Měření rychlostí
1. Kdykoli je to možné, měl by být použit nástavec s malým samčím pryžovým středem, protože jej lze připojit k hřídeli snadněji než velký střed.
2. Ocelový střed by měl být použit pouze v případě, že střed hřídele je příliš malý na to, aby se do něj vešel pryžový střed.
3. Střed hřídele a pryžový střed musí být suchý a bez mastnoty, aby byl zajištěn pohon bez prokluzu.
4. Čísla vyrytá na krytu a umístěná ve stejné rovině jako číselník ukazují příslušnou zařazenou stupnici. Pokud nejsou měřené otáčky známé, doporučujeme nejprve uvést do provozu dostatečně vyšší rozsah otáček.
5. Otočný kryt lze náhle otočit, změna je okamžitá, ale normálně by měla být provedena pouze s vypnutým otáčkoměrem.
B Měření obvodových rychlostí
1. Měřicí objekt a měřicí válečky musí být suché a bez oleje a tuku, aby byl zajištěn pohon bez prokluzu.
2. Obvodové rychlosti lze získat v různých metrických a anglických měřeních podle obvodu použitého válce.
a) Obvod válečku = 10 cm
Rychlost udávaná tachometrem je nutné vydělit 10, abychom získali obvodovou rychlost v m/min.
b) Obvod válečku = 6" = ½ stopy
Rychlost indikovaná tachometrem je třeba vydělit 2, abychom získali obvodovou rychlost ve stopách/min.
c) Obvod válečku 12" = 1 stopa
Rychlost udávaná tachometrem se rovná obvodové rychlosti ve stopách/min.
d) Obvod válečku = 6 cm
Rychlost udávaná tachometrem se rovná obvodové rychlosti v mm/s.
e) Obvod válečku = 0,6 stopy
Pro získání obvodové rychlosti ve stopách/s je třeba rychlost indikovanou tachometrem vydělit 100.
C Údržba
Otočný kryt je nastaven na rozsah 1 a do mazacích otvorů je pomocí pipety kápnuto velmi malé množství oleje. Při vysokých otáčkách je nezbytné naolejovat ložiska hnacího hřídele mazacím otvorem v nálitku krytu.
Návod k obsluze pro ruční tachometry JAQUET č. 620-623, 600, 601, 608, 609
A Měření rychlostí
1. Kdykoli je to možné, měl by být použit nástavec s malým samčím pryžovým středem, protože jej lze připojit k hřídeli snadněji než velký střed.
2. Ocelový střed by měl být použit pouze v případě, že střed hřídele je příliš malý na to, aby se do něj vešel pryžový střed.
3. Střed hřídele a pryžový střed musí být suchý a bez mastnoty, aby byl zajištěn pohon bez prokluzu.
4. Čísla vyrytá na krytu a umístěná ve stejné rovině jako číselník ukazují příslušnou zařazenou stupnici. Pokud nejsou měřené otáčky známé, doporučujeme nejprve uvést do provozu dostatečně vyšší rozsah otáček.
5. Otočný kryt lze náhle otočit, změna je okamžitá, ale normálně by měla být provedena pouze s vypnutým otáčkoměrem.
B Měření obvodových rychlostí
1. Měřicí objekt a měřicí válečky musí být suché a bez oleje a tuku, aby byl zajištěn pohon bez prokluzu.
2. Obvodové rychlosti lze získat v různých metrických a anglických měřeních podle obvodu použitého válce.
a) Obvod válečku = 10 cm
Rychlost udávaná tachometrem je nutné vydělit 10, abychom získali obvodovou rychlost v m/min.
b) Obvod válečku = 6" = ½ stopy
Rychlost indikovaná tachometrem je třeba vydělit 2, abychom získali obvodovou rychlost ve stopách/min.
c) Obvod válečku 12" = 1 stopa
Rychlost udávaná tachometrem se rovná obvodové rychlosti ve stopách/min.
d) Obvod válečku = 6 cm
Rychlost udávaná tachometrem se rovná obvodové rychlosti v mm/s.
e) Obvod válečku = 0,6 stopy
Pro získání obvodové rychlosti ve stopách/s je třeba rychlost indikovanou tachometrem vydělit 100.
C Údržba
Otočný kryt je nastaven na rozsah 1 a do mazacích otvorů je pomocí pipety kápnuto velmi malé množství oleje. Při vysokých otáčkách je nezbytné naolejovat ložiska hnacího hřídele mazacím otvorem v nálitku krytu.