Motory pro elektromobil/elektomotocykl

Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22427
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

30. 3. 2012, 7:09

nedejboze aby to bylo moc vyhodne
to se na tom hned bude nekdo prizivovat

Z Billa na Nováka změnim si svý jméno
a až tu malou zemi celou rozkradem(rozkradem)
tak se vrátím ve svý rodný Colorado
a o tý zlatý žíle řeknu doma všem
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5093
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

30. 3. 2012, 7:32

No jasně vyjde tě to skoro stejně ale můžeš mít dobrý pocit že
klady
A, žetříš přídoru
B, nesmrdíš lidem ve městě pod oknama
C, nepodporuješ stát na spotřební dani, rafinérie, šejky a ostatní verbeš
D, těžko ti prodají naředěný benzín či naftu
E, je to fakt super pocit jet v autu na elektice, kontak to vozovkou je bez hluku motoru a vibrací úplně jiný, z toho vyplívá i jednodušší kontrukce auta které pak může být lehčí a účinější
F, je to řekl bych i prestižní, BMW či AUDI má každý ocas, pokud někam přijedeš v elektromobilu tak ti zaručí největčí možnou pozornost
G, podporuješ nové technologie, pokud bych chtěl ušetřit tak si koupím kolo nebo rovnou žiju v jeskyni, je to zkrátka budoucnost.
H, asi se zatím nebudou moc krást

zápory
A, dobijení trvá a nikdy to nebude lepší než řády hodina a více
B, elektriku pak taky budou muset zdanit
C, zatím cena ale i tak bych řekl že je to minimálně stejně drahé spíš levnější

vždy když děláme nějaké jízdy a testujem a já pak jednu normálním autem domů jsem dost otrávenej, najednou je slyšet milion rušivých zvuků a pocit že nehorázně plýtvám energií ( absolutní pocit marnosti), energeticky je na tom elektromobil 100x lépe než spalovací
1 litr nafty má cca 10KwH/l pokud ujednu na 4 litry 100km potřebuji tedy 40Kwh energie s elektomobilem spotřebuji jen 10Kwh energie tedy 4x méně
bohužel rozdíl v hmotnosti 4 litrů nafty a 10Kwh baterií je cca 4kg ku 100kg.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7229
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

30. 3. 2012, 8:16

pánové, s tím co je psáno výše lze víceméně souhlasit, pro jistý druh použití je to určitě skvělý, na náhradu auta na běžné ježdění ještě dlouho určitě ne
při větším rozšíření to zcela určitě narazí na kapacitu el. sítě, nejen co do výkonu elektráren, ale i možností přenosu
pro zajímavost takový malý výpočtík - srovnání
při běžném tankování, třeba 50 l doplníte do nádrže 50l*10kWh/l cca 500 kWh za dvě minuty, to by bylo za hodinu 30*500=15000 kWh, což odpovídá příkonu 15 MW ( :) )
Jedna drobnost ..... čím si zatopíte?
spalovací motor má vnějakém optimálním režimu +- 35 % účinnosti, většinu zbytku, tj. +- 5,10,15 kW mohu použít na topení (nemluvě o klimatizaci), ohřátí zamrzlých oken, ofukování teplým vzduchem aby se nepotily, zhýčkanému dnešnímu automobilistovi se to moc líbit nebude, kdo se někdy svezl v zimě v Trabantu ví o čem je řeč
jen větrák topení puštěný naplno sežere 300 W
osvětlení
posilovače
ABS
na parkování a dobíjení přes noc na ulici to taky moc není
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5093
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

30. 3. 2012, 8:28

No pokud ten spalovák pojede za 4 litry nafty na 100 tak má účinost 20% za předpokladu že elektro má cca 90% účinost.
Viděl jsem nějaké výpočty z VŠ tak na udržení 50 km rychlosti je zapotřebí 1.5 kw na kole, tak tedy za předpokladu že elektro auto má příkon 5kw tak účinost je cca 33% a u spalováku jen 8%, to už je na tom asi lépe i parní stroj u kterého se udává 20% jestli je to pravda.
Nebudu mluvit o mýtu zvaném rekuperace, stupidním obchodním vylhaném triku :lol:
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7229
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

30. 3. 2012, 8:44

ještě takový sranda výpočtík
loni se do ČR dovezlo asi 7,7 mil. tun ropy, to je 100 000 000 000 kWh, dejme tomu půlka se projezdí, rok má 8760 hod., 50 000 000 000 /8760 = 5 707 762 (kW)
dováží a projíždí se tedy průměrný výkon 6 GW
to jsou 3 Temelíny
při nabíjení přes noc, tj za třetinu dne je to 18 GW
to je zhruba stejně jako je výkon celé elektrizační soustavy v ČR
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5093
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

30. 3. 2012, 9:05

někde jsem četl že už ted se stávajícím el. systémem by se uživilo 100 tis elektroaut. Temelín stejně v noci nemá co dělat a někam tu elektriku prát musí.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
oscar
Příspěvky: 1192
Registrován: 2. 5. 2010, 8:50
Bydliště: Perníkovice

30. 3. 2012, 9:19

rekuperace nefunguje? proc? nestihaji tu energii absorbovat akumulatory?
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5093
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

30. 3. 2012, 9:26

jo jo ve finále je reálné dostat zpět tak 3 % a to nic neznamená.
Baterie jsou schopné otočit chemickou vazbu z vybíjení na nabíjení za 1-3 minuty podle typu tedy pokud mám účinsot pohonu 32% tak jako generátor tam bude tak 15 % po nějakých těch ztrátách se do baterií začne nabíjet tak 5-10 % První minut nabíjení jde spíš do tepla než se otočí chemie, ukazatel sice ukazuje že proud teče obráceně ale baterie se nenabíjí. A je pravda že kopců které trvají déle než minutu moc není, navíc částečně podle teorie když budu z kopce brzdit tak budu pak potřebovat více energie na pokračování tedy je pro mě lepší z kopce nebrzdit a dojet na volnoběh dál než brzdit a pak muset přidat abych pokračoval v cestě ( u kopce do 1 minuty sjezdu). U delšího se to může vyplatit ale kolik jich je. Krátké brždění zase baterie nepřijmou nehledě na to že se velkým nábojem mohou poškodit.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
GMAN
Příspěvky: 156
Registrován: 31. 3. 2009, 10:46
Bydliště: Londýn

31. 3. 2012, 3:56

Bohužel, lidé z marketingu se snaží prodat za každou cenu, z hromady čísel, které dostanou od techniků vyberou ty nejlepší, naskládají je na leták a hotovo. Například životnost baterií, která se uvádí 3000 cyklů je za předpokladu ideálního zacházení(žádné velké proudové odběry nebo rychlé nabíjení, nevybíjet do dna).
Dojezd 150km je maximální možný za ideálních podmínek s tím, že se baterie vybijete do dna. Z toho plyne, že na baterie 3000 x 150km najet nelze.
Graf procentuálního vybíjení v závislosti na životnosti Li baterií:
zavislost_zivotnosti_baterie_na_stupni_vybijeni.jpg
Další problém je rychlost vybíjení baterie, vysoké proudy zdánlivě snižují kapacitu baterie.
Graf vybíjení 250Ah baterie.
Vliv_rychlosti_vybijeni_na_kapacitu.jpg
Z toho je vidět, že pokud pojedete elektromobilem třeba po dálnici a vybijete baterii za méně než hodinu, tak z baterie dostanete jen polovinu energie, kterou by měla mít (kterou jste do ní nacpali).
GMAN
Příspěvky: 156
Registrován: 31. 3. 2009, 10:46
Bydliště: Londýn

31. 3. 2012, 4:40

testone píše:.. Jedna drobnost ..... čím si zatopíte?
na parkování a dobíjení přes noc na ulici to taky moc není
Škodovka dává do Octavia Green E Line 5kW topení, což se spotřebou docela zahýbe, zvlášť když stojíte někde v koloně. Když se to bere z tohohle pohledu, tak mají spalovací motory v zimě větší účinnost, protože se z odpadního tepla stává teplo užitečné.
To parkování na ulici bude také na zvážení, baterie například pro tuhle oktávku stojí kolem 400 tisíc (mají tam něco mezi 25-30kWh). Nevím jak snadno půjdou vymontovat, ale když vidím tu českou morálku, tak určitě nějaké pokusy budou :(

Ještě graf závislosti potřebného výkonu pro udržení rychlosti:
vykon-ryhlost.jpg
Pokud se jede místo 130 jen 90km/h, tak se pojede sice o třetinu času déle, ale zato s poloviční spotřebou.
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5093
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

31. 3. 2012, 10:47

ono pokud je konstruktér inteligentí tak využije teplo z elektromotoru které tam tak jako je a pokud se rozumně použije není nutné instalovat 5kw topení.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
pajda
Příspěvky: 170
Registrován: 19. 3. 2010, 8:38
Bydliště: Hradec Králové

31. 3. 2012, 11:42

Souhlas, je třeba si s tím odpadním teplem neprasečit a šetřit si ho :)

Asi nejvíc tepla dá vodní okruh od chlazení motoru a trochu se dá vzít i z vodního okruhu chlazení regulátoru. No a nakonec se nabízí otázka, jestli by nebylo lepší energii z brzdění nevyužít také na přitápění (tj. brzdit do resistoru ve vodě), než ji mařit na teplo v baterkách při pokusu o rekuperaci. Na druhou stranu to, že se při rekuperací baterky nejdříve zahřívají a teprve po těch pár minutách začnou dobíjet má pozitivní přínos na podávaný výkon baterek v zimě. Neboť pro Lixx články je největší nepřítel mráz (baterkám samotným tolik nevadí, ale značně se podepisuje na podávaném výkonu a snížením dostupné kapacity). No a tímto ohřevem si alespoň jakžtakž udržuji svoji teplotu, protože standardně by měl být accupack navržen tak, že při "normální jízdě" by se baterky neměly téměř vůbec hřát.

v Každém případě toto teplo ale nebude stačit (např. když elektromobil stojí, tak netopí :wink: ) a nějaké odporové topení v řádu jednotek kW tam stejně musí být, akorát s tímto pak nepojede pořád na plno, ale při jízdě mu příkon klesne a při stání naopak vzroste. No a nebo tam taky někdo může narvat tepelné čerpadlo, aby to just bylo pořádně drahý :mrgreen:
Machi
Příspěvky: 113
Registrován: 14. 6. 2013, 9:21

25. 7. 2013, 9:43

cadilac flatwood motor 7,1L V8 200 Hp rv.78 spotřeba 14L 81 oktanového benzínu na 95 jezdil za 11L ten zvuk a to zrychlení stojí zato.
Od vize přes návrh po odlitek
MakerBot Z18, Předělávka SVPS2 CNC.
Uživatelský avatar
zelez
Příspěvky: 115
Registrován: 1. 11. 2012, 8:12
Bydliště: Praha

26. 7. 2013, 11:56

znáte Sinclairovo vozítko C5 ?
vyráběno v Anglii v roce 1985 , cca. 16 tisíc kusů.

http://www.sinclairc5.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://c5alive.co.uk/oldstuff/pub/downl ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Je použit 12 V stejnosměrný motor s permanentními magnety , 250 W.
Přílohy
torpedo_motor.jpg
Saupe DMT 160x280 & bf20 & 3d PMi2 & SAFAG 118
marikano
Příspěvky: 107
Registrován: 21. 11. 2012, 2:09

26. 7. 2013, 9:38

Myslím že když by se rozmohl trh s elektromobily tak by zdanění bylo na podobnym principu jako jsou krabičky pro kamiony. Akorát to nebude na mýtné brány ale jiný způsob a nebo se udělá nějaká daň tipu máš elektro mobil tak za rok je daň 5000,- Prostě někdo to lepení silnic platit musí. Pak se bude muset přičíst cena daně k ceně elektřiny a výsledek bude stejný jako benzínu. Pokud jde o ekologii tak ta je sporná páč elektrika se stejnak alespoň prozatím opírá především o né moc ekologické výrobě. Pokud se bude využívat elektřina ze slunce a pod.. Kdo to ve společné síti pozná a když tak o co více seberou ze sítě elektromobily tzv. ekologickou el. o to víc zbývající spotřebitelé vezmou z té neekologické. Baví me se o současnosti.Nevím o kolik je těžší elektromobil oproti malému benzínu, když se tu tedy rozebírají ty náklady. Váha vozu má samozřejmě vliv na tlumiče, brzdy čepy apod. Tu skutečnou cenu na kilometr je asi těžký zjistit. A jako u jiných zařízení s bateriemi nevidím důvod proč by se nemohla podělat baterie u auta. Plno lidí to zná koupí si novýho noteboka a po dvou letech když mu skončí záruka mu odejde baterie. Akorát ta cena nové je narozdíl od vozu trochu níže. :-)
Zatím mi elektromobil připadá spíš jako zajímavost než nějaká smysluplná věc. Pro plno lidí bydlících někde na sídlišti naprosto k ničemu a pro ty další co sice mají kde dobíjet ale jsou líný páč na to musí myslet aby přes noc nabili jinak ráno do práce nedojedou to také není.
Je škoda že se nerozvine nějaký standart baterií co se rozměrů a kontaktů týče na kterém by se automobilky shodli. Pak by se mohli prostě kupovat baterky na "benzínce". Pěkně by člověk dojel k pumpě řekl by jednu pětistovku. Vyndali by mu jeho vybitou vrazily nabitou a jel by dál bylo by to naprosto bezproblémové dobíjení jako si koupit benzín. Než nějak stojany se zásuvkou kde pak musím hodinu čekat než se to alespon trochu nabije když zrovna pospíchám. Takhle ztrácí elektromobil trochu z té mobility.
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“