Stránka 17 z 23
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 15. 2. 2021, 3:05
od OompaLoompa
↑ 105°C kondíky

i keď papier znesie takmer všetko
či z "1.5kW" čínskeho vodníka dokážeš aj reálne dostať
trvalý mechanický výkon zodpovedajúci tejto hodnote, ti povedať neviem (skôr nie)
no teba by pri výbere meniča mali zaujímať viac-menej len tieto 3 základné parametre:
• menovitý
prúd
• menovité
napätie (na aké je motor vinutý)
• max. prevádzková
frekvencia
bežne sa ale dimenzuje menič o číslo väčší, ako je udávaný výkon motora, a ideálne nie väčší ako 2-násobok
toho 4kW by som sa ale v tomto prípade nebál
pri tých čínskych wattoch to i tak všetko treba brať s dostatočnou rezervou (a.k.a. plus-mínus autobus)

Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 15. 2. 2021, 9:15
od Selic
slezak77 píše: ↑15. 2. 2021, 12:54
Zdravím
Pořídil jsem vodníka 1.5Kw, vše jelo v naprostém pořádku, ale asi po 20ti hodinách práce na jedné zakázce v měniči jeblo, vyhodilo to pojistky a šlus. Je mrtvý. Stroj nejel 20 hodin v kuse, ale vždy asi tři minuty, potom se přehodily kusy a znovu. To jen na okraj.
Otázka zní: Když shoří takový měnič (
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-hy01d523b.html),
HY01D523B, lze jej opravit, nebo je to už jen zoufalství. ANO nebo NE? Toby byla asi nejlepší odpověď. Při objednání nového, je lepší koupit silnější? Myslím, že ano, raději se však ptám.
Vřeteno jsem po pádu měniče měřil a nemělo by mít újmu, naměřený odpor mezi vinutími bylo konstantních 1.8 Ohm.
Děkuji za odpovědi a moc to zbytečně nerozebírejte

.
S pozdravem Slezák.
To vřeteno je na 230 nebo 400V? U měniče je směrodatný výstupní proud - pro vřeteno by to mělo být 150-200procent jmenovitého proudu. Já bych šel asi cestou koupě nějakého Inverteku, Delty nebo Toshiby - nový 1,5kW člověk sežene i pod 6 tisíc Kč.
Bouchlo to asi kvůli absenci brzdného odporu - při deceleraci vzniká na kondenzátorech přepětí. Normálně to měnič pošle do brzdného odporu nebo prodlouží doběh. U těhlech levných krámů to párkrát vydrží a pak někde něco bouchne.
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 15. 2. 2021, 9:50
od Cjuz
OompaLoompa píše: ↑15. 2. 2021, 3:05
bežne sa ale dimenzuje menič o číslo väčší, ako je udávaný výkon motora, a ideálne nie väčší ako 2-násobok
toho 4kW by som sa ale v tomto prípade nebál
pri tých čínskych wattoch to i tak všetko treba brať s dostatočnou rezervou (a.k.a. plus-mínus autobus)
A u kvalitních měničů (MX2) je to naopak, už leta používáme 5,5kw měniče na 7,5kw motory se 100% zatížením a trvalým provozem.
Výrobce to regulérně dovoluje, je na to i nastavení a proudově ještě rezerva.
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 15. 2. 2021, 10:17
od Mex
Selic píše: ↑15. 2. 2021, 9:15
Bouchlo to asi kvůli absenci brzdného odporu - při deceleraci vzniká na kondenzátorech přepětí. Normálně to měnič pošle do brzdného odporu nebo prodlouží doběh. U těhlech levných krámů to párkrát vydrží a pak někde něco bouchne.
Nebyl jsem u toho, tak se určitě nechci přít.
Ale spíš bych hledal problém jinde.
Snad každý měnič (včetně těch levných čínských) se snaží brzdit jen do té doby, dokud napětí na DC meziobvodu nepřeleze přes nějakou ještě snesitelnou mez. Pak prostě vyhlásí Overvoltage a odpojí koncové stupně. Zafunguje u něho pud sebezáchovy.
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 15. 2. 2021, 10:23
od Charon
Pud sebezacovy u číňana, kdyz sežerou i netopejra

Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 15. 2. 2021, 10:38
od Mex
Charon píše: ↑15. 2. 2021, 10:23
Pud sebezacovy u číňana, kdyz sežerou i netopejra

Ty taky nevíš co je dobré.
Zkusil's to? Nezkusil.
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 16. 2. 2021, 3:03
od slezak77
Nebouchlo to u brzdění, bouchlo to při 20 000 ot.na volno. Vlastně to nebylo ani v záběru. Rozjelo se to, křáplo v tom a šlus.
Vřeteno je 220V 400Hz. Sada. Nastaveno podle zdejších zkušeností, nebo podle cnczone, což je úplně stejné. Chod byl tichý, bez jakýchkoliv příznaků něčeho zlého.
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 16. 2. 2021, 5:55
od atlan
Mozno by toslo opravit.
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 16. 2. 2021, 12:39
od OompaLoompa
Cjuz píše: ↑15. 2. 2021, 9:50
A u kvalitních měničů (MX2) je to naopak, už leta používáme 5,5kw měniče na 7,5kw motory se 100% zatížením a trvalým provozem.
Výrobce to regulérně dovoluje, je na to i nastavení a proudově ještě rezerva.
Prepáč, ale to je nezmysel

"100% zatížení a trvalý provoz" totiž znamená
záťažový profil S1, resp.
režim CT
kde pre tebou spomínaný
3G3MX2-A4055 samotný výrobca špecifikuje max. kapacitu
5.5kW
buď ten motor nie je
7,5kW pre S1 (ale napr. S4, či S6), alebo to máte zle nastavené v meniči, alebo ten menič prevádzkujete mimo špecifikácií,
alebo všetko dokopy
pre
režim VT (variabilná záťaž s dočasným preťažením) by tých 7,5kW bolo v rámci špecifikácií
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 16. 2. 2021, 12:43
od turnigy
OompaLoompa: Žiadny výrobca nikdy nešpecifikuje meniče na výkon (alebo ako tomu z nejakého dôvodu hovoríš ty, kapacitu). Menič má povolený maximálny trvalý prúd, nie výkon.
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 16. 2. 2021, 1:01
od OompaLoompa
↑ čo nepovieš

lenže tá reakcia bola na príspevok operujúci výkonom
a ohladom tvojho rozhorčenia by si mal skôr napísať do OMRON-u, a posťažovať sa tam
možno budeš v šoku, ale tá udávaná "kapacita" (v kW/HP) je bežnou súčasťou špecifikácií u každého renomovaného výrobcu
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 16. 2. 2021, 1:03
od Selic
OompaLoompa píše: ↑16. 2. 2021, 12:39
Cjuz píše: ↑15. 2. 2021, 9:50
A u kvalitních měničů (MX2) je to naopak, už leta používáme 5,5kw měniče na 7,5kw motory se 100% zatížením a trvalým provozem.
Výrobce to regulérně dovoluje, je na to i nastavení a proudově ještě rezerva.
Prepáč, ale to je nezmysel

"100% zatížení a trvalý provoz" totiž znamená
záťažový profil S1, resp.
režim CT
kde pre tebou spomínaný
3G3MX2-A4055 samotný výrobca špecifikuje max. kapacitu
5.5kW
buď ten motor nie je
7,5kW pre S1 (ale napr. S4, či S6), alebo to máte zle nastavené v meniči, alebo ten menič prevádzkujete mimo špecifikácií,
alebo všetko dokopy
pre
režim VT (variabilná záťaž s dočasným preťažením) by tých 7,5kW bolo v rámci špecifikácií
Nesmysl to není, je potřeba se podívat do specifikací. Třeba Siemens má v přehledu uvedeno, že měnič 5,5kW ke dimenzován na přetížitelnost 150procent po nějakou dobu, a pokud se člověk spokojí jen s rezervou přetížitelnosti 110procent (třeba ventilátor nebo čerpadlo), tak může připojit motor 7,5kW. Ty kW jsou udány pro normální motor 1500otáček 400V 50Hz.
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 16. 2. 2021, 1:11
od Dawe
Jo jo, Omron VFD si v pretizeni libujou, provozuju dlouha leta 750W 3f asynchr. vreteno na nominalne 400W Omronu 3G3EV -AB004MA-CUE a frci to na 2.1A @ 230V klidne dva dny v kuse, no problem.
Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 16. 2. 2021, 1:23
od OompaLoompa
Selic píše: ↑16. 2. 2021, 1:03
Nesmysl to není, je potřeba se podívat do specifikací. Třeba Siemens má v přehledu uvedeno, že měnič 5,5kW ke dimenzován na přetížitelnost 150procent po nějakou dobu, a pokud se člověk spokojí jen s rezervou přetížitelnosti 110procent (třeba ventilátor nebo čerpadlo), tak může připojit motor 7,5kW. Ty kW jsou udány pro normální motor 1500otáček 400V 50Hz.
OK, tak si to prečítaj ešte raz, a pozorne
reagoval som konkrétne na citovanú časť, že na 5.5kW meničoch prevádzkujú 7.5kW motory "
se 100% zatížením a trvalým provozem"
a že takáto prevádzka je v rámci
špecifikácii od výrobcu
čo, holt, NIE JE

Re: Čínský frekvenční měnič
Napsal: 16. 2. 2021, 1:43
od Milan199
Selic píše: ↑16. 2. 2021, 1:03
OompaLoompa píše: ↑16. 2. 2021, 12:39
Cjuz píše: ↑15. 2. 2021, 9:50
A u kvalitních měničů (MX2) je to naopak, už leta používáme 5,5kw měniče na 7,5kw motory se 100% zatížením a trvalým provozem.
Výrobce to regulérně dovoluje, je na to i nastavení a proudově ještě rezerva.
Prepáč, ale to je nezmysel

"100% zatížení a trvalý provoz" totiž znamená
záťažový profil S1, resp.
režim CT
kde pre tebou spomínaný
3G3MX2-A4055 samotný výrobca špecifikuje max. kapacitu
5.5kW
buď ten motor nie je
7,5kW pre S1 (ale napr. S4, či S6), alebo to máte zle nastavené v meniči, alebo ten menič prevádzkujete mimo špecifikácií,
alebo všetko dokopy
pre
režim VT (variabilná záťaž s dočasným preťažením) by tých 7,5kW bolo v rámci špecifikácií
Nesmysl to není, je potřeba se podívat do specifikací. Třeba Siemens má v přehledu uvedeno, že měnič 5,5kW ke dimenzován na přetížitelnost 150procent po nějakou dobu, a pokud se člověk spokojí jen s rezervou přetížitelnosti 110procent (třeba ventilátor nebo čerpadlo), tak může připojit motor 7,5kW. Ty kW jsou udány pro normální motor 1500otáček 400V 50Hz.
Ta diskuse se tady už vede poněkolikáté. Hodně záleží co od toho budeš chtít.
Zrovna jedu už asi třetí týden práci na malinkém soustruhu. Na vřetenu je měnič 3G3MX2-A2022-E který má specifikaci 2,2 kW trvalého zatížení. Na něm je pověšen motor 1,1 kW 2800 ot s přídavným chlazením. Má připojen brzdný odpor.
Ta práce je v rytmu roztočit na 6000 ot - asi 1,5sec obrábění - zabrzdit na 500 ot // výhoz kusu a čištění upínače // cca 1,5 sec - zastavit - výměna kusu asi 1,5 sec. Takže každých 6 sec roztočit na 120 Hz a zabrzdit.
Ventilátory měniče ho nestačí uchladit a fučí do něj 120 Sunon. Odpor jsem dal mimo rozvaděč a fučí na něj další ventilátor. Ten měnič je úplně nadoraz ! Bez toho přídavného ventilátoru to po 20 min odpíská na přehřátí. // v dílně je +-20° //
Dneska už i do takhle malých strojů dávám měnič s napájením 400 V protože ta jedna fáze to už moc nedává.
V prakticky stejném stroji je Fuji // taky skvělý // a takováhle raubířina je na něj taky moc. Pro ty měniče je spíš problém to brždění a pokud chceš aby to odsýpalo je třeba je předimenzovat.
Pokud to máš na jednou týdně zapnout, hodinku něco šudlat a brždění ze 120Hz za 3,5 sec tak je to asi jedno.