Stránka 7 z 8

Re: Autobaterie

Napsal: 29. 10. 2020, 7:51
od Mex
Milan199 píše: 29. 10. 2020, 6:10
Mex píše: 29. 10. 2020, 5:06 - naopak LiIon akecy nejsou rády dlouhodobě plně nabité
Takže nabít tak na 70% a zapomenout na ně. Mají malé samovybíjení, takže klidně můžou ležet bez nějaké další péče.
Nijak to nezpochybňuji ! Jenom se v každém návodu dočtu něco jiného :

Škoda Citigoe iV - dobíjet pokud možno po každé jízdě na 100 % . V zimě při odstavení nejdéle po měsíci.

Elektrokolo Crusis - udržovat na 75 % odstavení neřeší.
Elektrokolo Leader fox - dobíjet na 100 % - alespoň jednou za zimu dobít.
Sekačka Stiga - dobít po každém použití

Ve firmě je kupa aku nářadí Milwaukee - dobíjet na 100 % dokonce nechávat v zapnuté nabíječce při skladování.

Dobrozdání kámoše co prodává / servisuje Sanyo a repasoval mi baterii : vybití a přebití hlídá elektronika a ostatní je marginální. Baterii víc škodí vysoké odběry.

Pár otázek jsem kladl výše, ale nic. Tak nevím ...
Vlákno jsem jenom prolítnul, Tvých dotazů jsem si nevšiml.
Účinnost nabíjecího/vybíjecího cyklu se s opotřebením určitě zhorší. Jednak je to většími ztrátami na větším vnitřním odporu (což znamená oteplení při nabíjení/vybíjení).
Ale je to i zhoršenou činností chemie.
Člověk si představuje baterku jako kýbl, kam něco naleje pak zase vyleje.
Ale je to elektrochemický zdroj. To nabíjení i vybíjení znamená chemické reakce. A i když jsou vratné, tak přece jen ty materiály časem trochu ztrácejí své vlastnosti.

K těm návodům, co jsi zde vyjmenoval: ono bude asi taky trochu záležet na režimu činnosti daného zařízení, a taky pro koho je návod určen.
Pokud je u nějakého zařízení příkaz to pravidelně dobíjet, tak to znamená, že to zařízení i ve vypnutém stavu nějak "žije". Takže tam má smysl to nabít hodně, protože náboj v baterce průběžně klesá díky spotřebě nějaké té diagnostiky nebo co všechno tam běží.
Kdyby byla ta baterka opravdu nějakým mechanickým vexlem odpojená, tak by nějaké dobíjení co měsíc nebylo nutné.

A u nějakého zařízení typu sekačka atd. se asi předpokládá hodně laická obsluha. Takže tu nějak zatěžovat nějakým částečným nabíjením asi nemá smysl. Navíc by to asi na jednoduchém zařízení ani neměli jak změřit. Takže tam se zřejmě spíš předpokládá, že obsluha jsou poloviční dementi. A tak je lepší, když to bude raději nabito naplno, než by to bylo poloprázdné, pak to ženská chytne do ruky, poseká trávník a ono jí to zdechne na kompletní vybití. Tak to tak nechá a vzpomene si to zase až příště, až bude chtít sekat a ono to nepojede. A to je větší průser, i když si to elektronika hlídá.

Re: Autobaterie

Napsal: 1. 11. 2020, 3:50
od Cjuz
Pokud jde o přípravu na nějakou nečekanou situaci tak ta baterka má zatraceně málo energie.
A solárka to nevyřeší jelikož výpadek nastane určitě při nějké slotě takže se na slunce bude čekat několik dní.
Myslím že malinký agregát + benzín bez biosložek, aby se dal neomezeně skladovat je lepší.

Re: Autobaterie

Napsal: 1. 11. 2020, 4:07
od Mex
Cjuz píše: 1. 11. 2020, 3:50 Pokud jde o přípravu na nějakou nečekanou situaci tak ta baterka má zatraceně málo energie.
A solárka to nevyřeší jelikož výpadek nastane určitě při nějké slotě takže se na slunce bude čekat několik dní.
Myslím že malinký agregát + benzín bez biosložek, aby se dal neomezeně skladovat je lepší.
Však jsem psal - autobaterka a k tomu auto s plnou nádrží.

Re: Autobaterie

Napsal: 1. 11. 2020, 5:51
od elbarto
Mex and Pavlík: kucíí hrozně rád bych tomu veřil, ale proč je smrt páru článku nejčastější závada packu na nářadí ?

Re: Autobaterie

Napsal: 1. 11. 2020, 6:04
od Mex
elbarto píše: 1. 11. 2020, 5:51 Mex and Pavlík: kucíí hrozně rád bych tomu veřil, ale proč je smrt páru článku nejčastější závada packu na nářadí ?
To nevím. Napadá mě ale vyšší pravděpodobnost.
Pokud chcípne jeden článek a dojde u něho k částečnému zkratu, tak sebou vezme i toho kamaráda v páru.
Takže pak je pravděpodobnost dvojnásobná (resp. n-násobná) než u sólo článku.

Další možnost je, že se sice ten článek nezkratuje, ale ztratí kapacitu. Takže pak všechno táhne ten jeho parťák a taky dřív zemře.

Re: Autobaterie

Napsal: 1. 11. 2020, 8:00
od elbarto
... ono to bude asi i tím, že výrobce jistě žádné párování neřeší, vyrobí metelesku blesku. Pokud se potom "potkaji" dva vyrazně rozdílné vnitřní odpory nemůže to dopadnou jinak. Ono to vlastne výrobci vyhovuje, protože pacoš si koupí jinou :-(

Re: Autobaterie

Napsal: 1. 11. 2020, 8:24
od pavlík
Ano, přesně tak a nejde jen o to, že se výběr článků nedělá, ale ty články jsou prostě každý trošičku už z výroby jiný a to i v jedné výrobní sérii a jakmile se jeden (nebo více) v sadě zhorší, tak to zahájí lavinovitý proces jejich dalšího zhoršování až dojde k tomu, že článek je tak špatný, že nefunguje díky jeho velkému vnitřnímu odporu celá sada.
Několikrát jsem to řešil a přehazoval u NiMH aku jeden článek sady, ale je to dočasné řešení a vydrží to třeba pár měsíců.
Obecně platí, že se to tak dělat nemá, dát nový článek do sady starých není řešení, ale na chvilku se tím dá řešit okamžitá potřeba funkce...

Re: Autobaterie

Napsal: 1. 11. 2020, 9:26
od elbarto
... mluvím o 18650 nikoliv NiMH :-( ty už jsou snad mrtvý delší dobu.

Re: Autobaterie

Napsal: 1. 11. 2020, 10:00
od Mex
elbarto píše: 1. 11. 2020, 8:00 ... ono to bude asi i tím, že výrobce jistě žádné párování neřeší, vyrobí metelesku blesku. Pokud se potom "potkaji" dva vyrazně rozdílné vnitřní odpory nemůže to dopadnou jinak. Ono to vlastne výrobci vyhovuje, protože pacoš si koupí jinou :-(
Jen abychom si rozuměli - já jsem to myslel jinak.
Ne že příčinou chyby je použití různých článků. Ale jen to, že když jich tam mám 2x tolik (nebo obecně n x tolik), tak mám taky dvojnásobnou (n-násobnou) pravděpodobnost problému. A že když už k tomu problému dojde, tak ten 1 vadný článek sebou může vzít i ty ostatní, co jsou s ním paralelně.

Re: Autobaterie

Napsal: 2. 11. 2020, 9:27
od pavlík
Ano, tak byla moje odpověď myšlena, jako příklad jsem uvedl ty NiMH, ono to platí obecně, že jeden horší článek zabije celou sadu čehokoliv, vždyť to tradičně platí i u autobaterií, kdy v baterce odejde dříve jeden článek sady a baterka je v háji......

Re: Autobaterie

Napsal: 2. 11. 2020, 11:40
od atlan
Myslim ze parny stroj s altikom bude lesi napad. Ako baterka.

Re: Autobaterie

Napsal: 2. 11. 2020, 11:59
od Mart76
Carl_FM píše: 29. 10. 2020, 5:14 Akumulátory bych používal Li-Ion vel 18650, mám z nich sestavené záložní baterky v hliníkové bedně, vysypáné pískem. Stačí je skladovat nabité na 60%
A co takhle LiFePO4?
https://shop.gwl.eu/LiFePO4-cells-3-2-V/?cur=2

Re: Autobaterie

Napsal: 2. 11. 2020, 5:32
od elbarto
V rychlosti jsem ze zvedavosti něco o LiFePO4 načetl. Když vidím ceny aktivních balancéru na Ali ani nechci vědět ceny od renomovaných značek v CZ. Baterky asi super, opět ty ceny ... když vezmu kalkulačku a spočítám smysluplný pack. Stále mi dává největší smysl využit aku kontejner z malého auto hybrida z vrakárny, kterých bude stále víc.

Re: Autobaterie

Napsal: 2. 11. 2020, 10:13
od Dawe
elbarto> nejvetsi vyhoda LiFePO4 (spolu s dost slusnou proudovou hustotou) je prave jejich relativni robustnost a moznost je i v castem cyklovani pouzivat bez balanceru. V tom se lisi od Li-Ion. Ja do aut stavel maximalne 5P4S z tech 1.1Ah 18650 a tam ten predpoklad fungoval. Jine nez prave od A123 bych ale neriskoval pouzit, zvlast ne do vetsich packu.

Re: Autobaterie

Napsal: 2. 11. 2020, 10:30
od Mart76
Mě se na LiFePO4 líbí ta jejich robustnost.
Pokud bych si měl doma stavět nějaký ostrovní nebo poloostrovní fotovoltaický systém, tak bych šel jen do nich. Protože to vypadá, že pokud je nebudu podbíjet a přebíjet, tak vydrží věčnost.
Vidím to na kolegovi, která má doma poloostrovní systém a baterky už řeší potřetí. Používá olověné trakční.
Říkal, že tyhle poslední nechá dojít a pak přesedlá na LiFePO4. Že už si konečně připustil a spočítal, že se mu to vyplatí.