Oprava Atasu
Napsal: 29. 12. 2020, 2:31
Opravoval jsem Atas který si zatraceně máknul ve výrobě. Tak pár postřehů - třeba se to někomu hodí :
Atas je upraven má nová víka - vepředu dvojici kosoúhlých vřetenových ložisek FAG vzadu bylo jedno ložisko SKF 6000.
Podle statistiky stroje A obrobil 411 496 ks. Pracuje při konstantních otáčkách 12000/min. Obrobení trvá 1,17 min - tedy na jeden kus 14000 ot. Celkem tedy naběhal 5,77 miliardy otáček.
Pracoval // s přestávkami // 3 roky. Dle statistiky došlo 18* k fatálnímu přetížení - ostatně v kalených čelistech upínače jsou mocné jizvy.
Jeden kus "zhubne" obráběním o 18g - celkem tedy odebral 7,4 tuny hliníku 6082 T6.
Fréza pr 10 tříbřitá - tvarová, chlazená emulzí. Na motoru byly vrstvičky sanytru od zaschlé emulze. Motor se točil ale bylo cítit že ložiska jsou KO. Po rozebrání jsem zjistil, že je zcela zadřené zadní ložisko a všude jsou stopy tlakové koroze // taková ta rezatá špína //. Zadní ložisko se protáčelo na hřídeli a zcela ji zničilo. Přední ložiska byla kupodivu v docela dobré kondici i když musela dostat "za uši" od uvolněného zadního ložiska. Po otevření krytu v nich bylo mazivo a zřejmě by ještě něco naběhala. Brzdicí O kroužek zadního ložiska byl ztvrdlý a zralý na výměnu Vlnovcová podložka byla odřená a také na výměnu Po konzultaci se zákazníkem jsem rotor vyměnil za jiný - použitý ale bezvadný. Při montáži je nutné všechny šroubové spoje pojistit lepidlem Zadní ložisko je předepínáno vlnovcovou pružinou a bržděno O kroužkem. Musí se axiálně posouvat aby vyrovnalo tepelnou roztažnost a předepínalo zadní ložisko. Je nutné lůžko ložiska namazat vazelínou shodnou s vazelínou ložiska aby nedošlo ke kontaminaci. Při montáži se nesmí do ničeho ťukat ani použít násilí. Na závit matice ER16 je dobré použít protizadírací pastu // nejen při opravě //. Záběh začínám asi na 60 Hz - 15 min FW - 15 min REV - 5 min pauza. Pak pokračuji až na cílovou frekvenci viz doporučení výrobců ložisek. Záběh trvá cca 5 hod !!! Tento Atas je jeden z nejstarších v provozu // má ještě menší rozteč šroubů příruby // a je myslím potřetí na "generálce". Ložiska nyní stála 2424CZK přední // 2 kusy // a 1378CZK zadní // jedno //. Za tu novou hřídel jsem zákazníkovi naúčtoval 1500CZK. Rozborka, vyčištění, drobný materiál // těsnění , O kroužky, odmašťovače a spojovák // montáž a záběh jsem zákazníkovi účtoval 2000CZK. Celá generálka tedy stála 9726, což je cca jedna 7hod směna práce stroje.
Za odměnu jsem byl nasrán idiotskými kecy o nestoudných cenách, absurdní splatnosti // 14 dní // faktury a pokusech zda to není v záruce. Takže příště na..at.
Později // u pozdějších typů // jsem zadní ložisko nahradil dvojicí a raději hybridem, protože to je nejslabší článek. Ložiska vždy umřela na "sucho" - tedy spotřebování té "doživotní" vazelíny od výrobce. Při velmi podobném zatížení vykazují ložiska pravidelně domazávaná motorovým olejem 0W20 několikaknásobnou životnost.
V současné době běží tři Atasy paralelně na jiné výrobě. V jednom jsou 2+2 FAGy, v jednom je "čína" co doporučoval Dawe a jeden je přimazáván olejem. Dofám že zakázka vydrží a bude možnost porovnávat. Jsem na to dost zvědavý.
EDIT ještě označení ložisek Čínská vřetena neopravuji !
všem hodně zdraví a štěstíčko v celém příštím roce
Milan
Atas je upraven má nová víka - vepředu dvojici kosoúhlých vřetenových ložisek FAG vzadu bylo jedno ložisko SKF 6000.
Podle statistiky stroje A obrobil 411 496 ks. Pracuje při konstantních otáčkách 12000/min. Obrobení trvá 1,17 min - tedy na jeden kus 14000 ot. Celkem tedy naběhal 5,77 miliardy otáček.
Pracoval // s přestávkami // 3 roky. Dle statistiky došlo 18* k fatálnímu přetížení - ostatně v kalených čelistech upínače jsou mocné jizvy.
Jeden kus "zhubne" obráběním o 18g - celkem tedy odebral 7,4 tuny hliníku 6082 T6.
Fréza pr 10 tříbřitá - tvarová, chlazená emulzí. Na motoru byly vrstvičky sanytru od zaschlé emulze. Motor se točil ale bylo cítit že ložiska jsou KO. Po rozebrání jsem zjistil, že je zcela zadřené zadní ložisko a všude jsou stopy tlakové koroze // taková ta rezatá špína //. Zadní ložisko se protáčelo na hřídeli a zcela ji zničilo. Přední ložiska byla kupodivu v docela dobré kondici i když musela dostat "za uši" od uvolněného zadního ložiska. Po otevření krytu v nich bylo mazivo a zřejmě by ještě něco naběhala. Brzdicí O kroužek zadního ložiska byl ztvrdlý a zralý na výměnu Vlnovcová podložka byla odřená a také na výměnu Po konzultaci se zákazníkem jsem rotor vyměnil za jiný - použitý ale bezvadný. Při montáži je nutné všechny šroubové spoje pojistit lepidlem Zadní ložisko je předepínáno vlnovcovou pružinou a bržděno O kroužkem. Musí se axiálně posouvat aby vyrovnalo tepelnou roztažnost a předepínalo zadní ložisko. Je nutné lůžko ložiska namazat vazelínou shodnou s vazelínou ložiska aby nedošlo ke kontaminaci. Při montáži se nesmí do ničeho ťukat ani použít násilí. Na závit matice ER16 je dobré použít protizadírací pastu // nejen při opravě //. Záběh začínám asi na 60 Hz - 15 min FW - 15 min REV - 5 min pauza. Pak pokračuji až na cílovou frekvenci viz doporučení výrobců ložisek. Záběh trvá cca 5 hod !!! Tento Atas je jeden z nejstarších v provozu // má ještě menší rozteč šroubů příruby // a je myslím potřetí na "generálce". Ložiska nyní stála 2424CZK přední // 2 kusy // a 1378CZK zadní // jedno //. Za tu novou hřídel jsem zákazníkovi naúčtoval 1500CZK. Rozborka, vyčištění, drobný materiál // těsnění , O kroužky, odmašťovače a spojovák // montáž a záběh jsem zákazníkovi účtoval 2000CZK. Celá generálka tedy stála 9726, což je cca jedna 7hod směna práce stroje.
Za odměnu jsem byl nasrán idiotskými kecy o nestoudných cenách, absurdní splatnosti // 14 dní // faktury a pokusech zda to není v záruce. Takže příště na..at.
Později // u pozdějších typů // jsem zadní ložisko nahradil dvojicí a raději hybridem, protože to je nejslabší článek. Ložiska vždy umřela na "sucho" - tedy spotřebování té "doživotní" vazelíny od výrobce. Při velmi podobném zatížení vykazují ložiska pravidelně domazávaná motorovým olejem 0W20 několikaknásobnou životnost.
V současné době běží tři Atasy paralelně na jiné výrobě. V jednom jsou 2+2 FAGy, v jednom je "čína" co doporučoval Dawe a jeden je přimazáván olejem. Dofám že zakázka vydrží a bude možnost porovnávat. Jsem na to dost zvědavý.
EDIT ještě označení ložisek Čínská vřetena neopravuji !
všem hodně zdraví a štěstíčko v celém příštím roce
Milan