Stránka 1 z 2
Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 8:28
od pafik
Mám takovej teoretickej problém. Nejsem strojař; kdyby ano, asi by mě to kdysi ve škole učili ...

.
K věci: Proč se používají jemné závity? Kvůli stoupání určitě, ale jak to souvisí s pevností závitu, respektive pevností šroubu? Dá se říct obecně, že jemnější závity než standardní mají větší pevnost? Šroub má větší průřez, čili je pevnější. Ale co ten závit? Má jemnější závit díky jemnějšímu stoupání vyšší pevnost, nebo ne? A nebo je to plus mínus stejný?
Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 8:52
od Radek335
Nevím jak je to s pevností, ale jemný závit je údajně odolnější proti vibracím.
Další můj postřeh: u naftových nádrží lokomotiv se velmi často na víčku nádrže vyskytuje jemný závit, jelikož je víčko ze vnitřní strany duté a hrubý závit by se na takovém průměru nevešel.
Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 9:16
od prochaska
Čistě formálně je pevnost samotného závitu stejná. Když vezmeme pevnost a pružné prodloužení jádra šroubu, je na tom při stejném velkém průměru lépe jemný závit, protože na malý průměr zbyde víc materiálu (což je vidět i v katalogových údajích šroubů). Jemný závit je náročnější na přesnost výroby. Plus samozřejmě ty speciální požadavky, já například mám rád jemné závity proto, že na něm zbývá víc místa pro drážku na o-kroužek

Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 9:30
od bobik
Vzledem k tomu, že nějakých 80-90% namáhání nese první závit, tak nemohu souhlasit s tvrzením, že pevnost samotného závitu je stejná. Jemný závit jste schopní při utažení strhnout, zatímco normální závit tam spíše ukroutíte šroub.
Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 9:32
od Charon
Já používám jemný závit tam, kde mi na matku nezbývá místo a musím použít takovou tu nízkou. Zdá se mi, že pak je víc závitů šroubu v matce a mám z toho lepší pocit
Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 9:34
od bobik
To je takový falešný pocit, jako když konstruktér použije na nosník pevnější ocel, s tím, že se mu to méně prohne.

Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 10:00
od Charon
bobik píše: ↑15. 11. 2022, 9:34
To je takový falešný pocit, jako když konstruktér použije na nosník pevnější ocel, s tím, že se mu to méně prohne.
No nevim, mit v matce 1.5 nebo 5 sroubovic závitu se mi jako rozdil podstatny zdá. Uz jen jejich stycna plocha za kterou to drzi je nekolikanásobná, ale já nejsem konstruktér, jsem hobík

Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 10:11
od Modros
Jemny zavit je odolnejsi vibracim...proto ho maji auta vsude mozne. Na trubkach se slabou stenou logicky protoze kravskej zavit by tu trubku zeslabil....pevnostni duvod to podle me nema..mozna z pohledu kratkych zavitu...kde vic prouzku tim vic adidas
Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 11:29
od bobik
Jenom pro představu, jak vypadá rozložení tlaku u závitového spoje.
Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 2:31
od josef109
Modros píše: ↑15. 11. 2022, 10:11
Jemny zavit je odolnejsi vibracim...
Odolnější pevnostně, nebo proti samovolnému povolení?
Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 2:50
od Modros
josef109 píše: ↑15. 11. 2022, 2:31
Modros píše: ↑15. 11. 2022, 10:11
Jemny zavit je odolnejsi vibracim...
Odolnější pevnostně, nebo proti samovolnému povolení?
Rekl bych ze proti povoleni...
Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 2:53
od atlan
Preco mas ten zavit krivo?
Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 3:22
od Charon
Řekl bych že je to deformace matky při zatížení.
Ale pak to vypadá, že všichni výrobci matek je dělají zbytečně asi třikrát tak vysoké, než je potřeba

Podle tohohle stačí jen dva závity, neukazuj to EK nebo nám odlehčí matky

Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 3:22
od Pipik
atlan píše: ↑15. 11. 2022, 2:53
Preco mas ten zavit krivo?
To tak maluje ten software, aby ti naznačil jak se to bude deformovat

Model byl namalován rovně.
Re: Volba typu závitu
Napsal: 15. 11. 2022, 3:33
od soustružník
Spoj s jemným závitem má při stejném rozměru vyšší statickou pevnost nebo nižší hmotnost při stejné pevnosti a vyšší odolnost proti samovolnému povolení. S dynamickou pevností je to složitější, tam třeba vede Whitworthův závit nad metrickým díky větším rádiusům dna profilu. Dotazu na pevnost závitu moc nerozumím. Jak a proč vlastně posuzovat pevnost profilu závitu bez jádra šroubu nebo těla matice?