MN80.-typy,rady,fotky

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Uživatelský avatar
Miller
Sponzor fora
Příspěvky: 1036
Registrován: 22. 8. 2009, 9:24
Bydliště: Louny

24. 12. 2013, 12:57

rogi píše:...tu som ti našiel ako sa to robí, je to 5 dielov po 20minut tu je link na prvý http://www.youtube.com/watch?v=8SV7lDiSXto" onclick="window.open(this.href);return false;
1. a 2. díl se mi "kousnou" hned na začátku, další jdou už dobře (jen info)
Mini soustruh SC-4
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

24. 12. 2013, 3:31

rogi píše:ak máš sústruh tak si to vyrobíš aj sám :wink: upneš do univerzálky vytočíš vnútorní závit rozmerov a stupania čo máš na vreteni, ....
Soustruh mám, ale právě tu MN80 na kterou redukci chci a ta stoupání 4 mm, který je na jejím vřeteni jaksi neumí (alespoň podle manuálu ne) :(
Takže si to sám nevyrobím, proto jsem prosbu napsal sem (podle reakcí bych to eventuálně dal i do vlákna Výpomoc při výtobě).
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
rogi
Příspěvky: 238
Registrován: 23. 5. 2010, 7:47
Bydliště: SK, pri TRNAVE

24. 12. 2013, 7:01

všetko ide, skús dopočitat ake ozubene kolesá potrebuješ z kombinovat, ja som si dopočítaval na malú čínu SPB550 kombinaciu ozubených kolies pre zavit o stúpaní 0.75mm, 0.9mm a ešte palcové o jemnom stúpaní, z kolies čo boli dodané k sústruhu :wink: U teba je to prevod do rýchla pre stúpanie 4mm.
mikiki
Příspěvky: 728
Registrován: 5. 1. 2011, 4:33
Bydliště: Vysočina

24. 12. 2013, 9:17

A co toto:
http://www.kovonastroje.cz/en/Nastroje- ... param=mn80" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

24. 12. 2013, 10:43

mikiki píše:A co toto:
http://www.kovonastroje.cz/en/Nastroje- ... param=mn80" onclick="window.open(this.href);return false;
No to je přesně to, co mi přijde hrozně přiblblý - na vřeteno našroubovat přírubu pak k přírubě přišroubovar redukci, když můžu na vřeteno rovnou našroubovat redukci. Ta "mezipříruba navíc" mi přijde vyloženě jako mrhání místem a hmotou.
rogi píše:všetko ide, skús dopočitat ake ozubene kolesá potrebuješ z kombinovat, ....
Což o to, kola si dopočítám. Otázkou je, jestli se taková kombinace fyzicky vejde do skříně (u číňana se jednoduše sundal celý kryt - to tady ale nelze). Každopádně přiznávám, že jsem to nezkoušel - prostě mi přišlo dost divný, že by v TOSu psali do manuálu, že maximální možný stoupání jsou 3 mm, když by soustruh (se standardními koly) uměl i větší :roll: .
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
Lubos2
Příspěvky: 94
Registrován: 18. 10. 2013, 3:03

24. 12. 2013, 11:07

Přeji pěkný večer Vánoční a dovoluji si vstoupit do debaty. Opravdu jde točit tento závit na MN80, ale musí se dost opatrně, protože je to už dost velké namáhání(alespoň já se to domnívám). Já to řešil tak, že jsem dal místo redukčního převodu kolo tuším 60zubů - Tj.obdoba jako když točím W závit - ten počet zubů prosím neberte za bernou minci, je to již asi rok co jsem to dělal a tak si osazení nepamatuji, ale vím že to šlo.
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3741
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

25. 12. 2013, 6:45

Francotirador píše: No to je přesně to, co mi přijde hrozně přiblblý - na vřeteno našroubovat přírubu pak k přírubě přišroubovar redukci, když můžu na vřeteno rovnou našroubovat redukci. Ta "mezipříruba navíc" mi přijde vyloženě jako mrhání místem a hmotou.
Dovolím si nesouhlasit :) těch mezipřírub už jsem pár udělal a i ta z odkazu je ode mne a tak bych rád v souvislosti s ER přírubou uvedl toto:
Pokud chceš tuhle věc v jednom kuse, nezbývá ti, než si ten závit nechat vyfrézovat nebo udělat na cnc soustruhu, protože tohle bys do dna soustružením klasikou možná dal, ale musel bys udělat docela výběh na nůž, abys nenavalil nožem právě do toho dna takže by tam zůstaly jen třeba 3 závity, naopak všechny ty mezipříruby končí prakticky v čele toho vřetene na MN80 tzn., tam žádné místo navíc neušetříš, navíc mezipříruby jsou litinové, ta na ER kleštiny je ocelová, asi i broušená, možná tep. upravená, to nevím, ale maximálku co by tam nabylo navíc je to osazení v řádu cca 10mm :wink:

Další věc je ta, že pokud by ti to někdo byl ochotný vyrobit v jednom kuse, udělal by to stejně jako polotovar, neboť tu kuželovou dutinu by sis tam musel udělat až po nasazení na soustruh, docela pochybuju, že by to na dvě otočení někdo dostal do alespoň slušné házivosti osazení na vřeteni/kuželová ER, u varianty s přírubou ti tohle odpadá, protože si můžeš ten kleštinový upínač ladit libovolně na přírubě jak axiálně, tak radiálně :)

Jediný mrhání je tedy v oné počáteční investici do dvou kusů příruba + upínač :)
A na MN80 bych ten vnitřní závit 4mm do slepé díry snad ani nezkoušel i když bys ho poskládal...........
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

25. 12. 2013, 7:56

No ano, je to úkol opravdu spíš pro CNC. Na klasiku mi přijde, kvůli tomu zakončení vnitřního závitu, příliš náročný - pro MN80 vyloženě nevhodný (pořád mám pocit, že by třísku takhle relativně velkého závitu možná ani neutáhla).
Nad materiálem jsem moc nepřemýšlel. Jak moc je reálný problém při šroubování ocele na vřeteno?
Jedním dílem (bez příruby) jsem chtěl ušetřit na průměru (na délce toho moc ušetřit nelze).
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
rogi
Příspěvky: 238
Registrován: 23. 5. 2010, 7:47
Bydliště: SK, pri TRNAVE

25. 12. 2013, 8:23

išlo by to rezat aj na obyčajnom sústruhu z vnútra voň, použit opačne otáčky vretena, tak že nôž sa pohybuje od vretena voň tak nenarazí v slepej diere, trvalo by to tiež dlhšie ale nehrozí narazenie noža :wink: ale niekedy je lepšie kúpit hotový vyrobok ak je to možné ako sa s tým ......
soustružník
Příspěvky: 810
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

25. 12. 2013, 11:15

Řeší se tu upínání do kleštin přes závit na vřetenu a to už je z principu špatně. Konec vřetena se závitem má primárně sloužit jen pro méně přesná upnutí např. přes universální sklíčidlo. Na přesné věci je ve vřetenu kužel. Právě ten mezikus by to mohl trochu řešit, protože konec vřetene dolehne na osazení vřetena přesně, tedy axiální házivost by měla být dobrá. Potíž je s radiální, středící válcová část má vždy nějakou vůli, ale tím , že je možné vlastní upínač posunout na mezikusu se to dá (pracně) eliminovat.
mikiki
Příspěvky: 728
Registrován: 5. 1. 2011, 4:33
Bydliště: Vysočina

21. 1. 2014, 11:15

Neví někdo, kolik se vejde oleje do "jímky" kluzného ložiska ve vřeteni?
Prostě nacpal jsem tam min 50ml a stále neměl dost. :D
Nikde mi neutíkal (tedy nevšimnul jsem si), proto se ptám.
Je pravda, že možná min 10 let jej nikdo nedoléval :( .
Uživatelský avatar
Ferrit
Příspěvky: 403
Registrován: 6. 8. 2009, 10:08
Bydliště: Třebíč

21. 1. 2014, 12:21

mikiki píše:..... Prostě nacpal jsem tam min 50ml a stále neměl dost. :D Nikde mi neutíkal (tedy nevšimnul jsem si) .....( .
Vejde se tam (včetně filcové vložky) max 5ml - ostatní přeteče na předlohu (a řemen) a jsou tam ložiska 2 (1x zadní)
MN-80A, BF-20 Vario, MAHOS 22, Beiping PP-U3, Prusa i3-MK2
I cesta je cíl. - "Finis coronat opus"
mikiki
Příspěvky: 728
Registrován: 5. 1. 2011, 4:33
Bydliště: Vysočina

21. 1. 2014, 9:26

Díky za info.
mikiki
Příspěvky: 728
Registrován: 5. 1. 2011, 4:33
Bydliště: Vysočina

6. 2. 2014, 5:47

Když jsem soustruh kupoval od starého pána, tak jsem si říkal, že když soustruh nemá koncovku, tak ji pán použil někde jinde. Starší to dělají .... proč to kupovat, když toto nepoužívám ne :D
Dnes po cca 2 měsících jsem konečně chtěl zapnout soustruh a .....
1) byl vyskočený jistič - říkal jsem si no při převozu se to mohlo stát
2) sundal jsem kryt a zkontrolovat tu elektrárnu (porcelánové pojistky atd. :( ) vše vypadá O.K.
3) zapnul jsem, motor se rozeběhnul a hned tma jak v pytli - vypadl hlavní jistič
4) nahodil jsem a znova zkontroloval vše a nikde nic
- prostě roztočí se ani ne na 1 vteřinu motor a hned se to odpojí :(
Má s tímto někdo nějakou zkušenost?
IMG_6114.JPG
IMG_6118.JPG
-----
Proč tam je např. trafo atd. ?
Vždyť by mohl stačit vypínač/přepínač fáze ne?
Má to někdo nějak předělané, nebo všichni používáte toto originální zapojení :D
Musím sehnat porcelánové pojistky (v dnešní době...) :D
soustružník
Příspěvky: 810
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

6. 2. 2014, 8:00

Transformátor je tam kvůli osvětlení. Porcelánovým pojistkám se nesměj, nic bezpečnějšího není. Patrony se běžně prodávají. Na zkoušku je můžeš i opravit, jeden drátek z klasické šňůry na 5A.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“