Předělávka stařičkého soustruhu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Tom1
Příspěvky: 21
Registrován: 16. 7. 2015, 3:31

4. 8. 2015, 3:02

Pochopitelně ... pouzdra NA hlavní hřídeli soustruhu .... :) . Ve hřídeli žádná nejsou :D
Přílohy
pouzdro_u_prevodu.jpg
pouzdro_u_sklicidla.jpg
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

4. 8. 2015, 3:06

Tom1 píše:Pochopitelně ... pouzdra NA hlavní hřídeli soustruhu .... :) . Ve hřídeli žádná nejsou :D
podle fotek bude asi řeč o vřetenu, že :lol:
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
Tom1
Příspěvky: 21
Registrován: 16. 7. 2015, 3:31

5. 8. 2015, 6:27

Správně - hlavní hřídel soustruhu se nazývá (nejen podle skript) vřetenem :D . Ale vřeteno není jen hřídel. Takže všichni víme, o čem je řeč. Ale vynechme slovíčkaření - jde o technickou radu, zda-li s výměnou má někdo zkušenosti.
Naposledy upravil(a) Tom1 dne 5. 8. 2015, 6:39, celkem upraveno 1 x.
Tom1
Příspěvky: 21
Registrován: 16. 7. 2015, 3:31

5. 8. 2015, 6:39

To Francotirador: jen pro upřesnění pojmosloví, když už tady řada lidí mluví sice o zažitých pojmech, ale obsahově ... :shock: .
VŘETENO je tvořeno několika součástmi, především HŘÍDELÍ a LOŽISKY. Takže pod pojmem vřeteno je zahrnuto více součástek. Mně šlo o ložiska na hřídeli, protože ložiska na vřetenu je technická hloupost. Součástí pojmu "vřeteno" už jsou ložiska a další součástky hlavní hřídele soustruhu.
To jen na upřesnění, protože zjišťuji, že na fórech je hodně slovíčkářů, kteří nic neporadí a jen se plácají v pojmech, jimž do detailu ani moc nerozumí :D. Ale nebudu tady dělat přednášku ... na tu si ke mně přijďte na ČVUT :) .
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

5. 8. 2015, 9:15

Asi se rozchází názvosloví ČVUT od ZČU.
Pojem hlavní hřídel soustruhu jsem nikdy neslyšel, naopak mám zafixováno, že vřeteno je uloženo v ložiskách (a asi u toho viz následující zůstanu :) )
https://www.zcu.cz/pracoviste/vyd/onlin ... stavby.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; strana 72,
nebo od TUL http://www.kvs.tul.cz/download/vyrobni_ ... rabeci.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; strana 105.
Možná jsi měl na mysli vřeteno tedy integrované vřeteno (vřetenová hlava) pro obráběcí centra, které již na rozdíl od tvého soustruhu nemají klasický vřeteník. Sám nevím jak se tohle vřeteno správně jmenuje, možná jen vysokootáčkové vřeteno.

V každém případě je dobře, že jsi přiložil fotku - pak je terminologie / neterminologie naprosto jasné co máš na mysli.
Osobně si myslím, že ve vřeteníku není dost "masa" aby jsi mohl vyvrtat uložení pro nová valivá ložiska s kosoúhlým stykem - navíc mám pocit (podle toho co jsi psal k nožové hlavě), že do konstrukce z r. 1920 nechceš nevratně zasahovat. Bez zásahu se ti valivá do místa po kluzných nevejdou. Ono možná oprava bude vyžadovat nejen výrobu nových kluzných bronzových ložisek, ale i rektifikaci kluzných ploch vřetena - jak jsou plochy orvané zjistíš až to rozebereš.
Naposled se to samé řešilo zde http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=107&t=17661#p176817" onclick="window.open(this.href);return false;, ale určitě jsi před položením dotazu nejdřív prohledal fórum takže jsi to četl - je toho tu okolo bronzových ložisek soustruhů víc.
Z fotek to není úplně zřejmé, ale vypadá to, že ložiska nemají žádný prvek na seřízení vůle - o to větší piplačka to bude, takže držím palce a snad se pochlubíš s výsledkem.
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

5. 8. 2015, 10:30

Francotirador píše:...Možná jsi měl na mysli vřeteno tedy integrované vřeteno (vřetenová hlava) pro obráběcí centra, které již na rozdíl od tvého soustruhu nemají klasický vřeteník. Sám nevím jak se tohle vřeteno správně jmenuje, možná jen vysokootáčkové vřeteno...
Se soustruhem v tomto vlákně to opravdu nesouvisí, spíš jen pro zajímavost. Na TUL tyhle vysokorychlostní vřetena nazývají vřetenová jednotka viz odkaz na straně 112 (termín vysokootáčková vřetenová jednotka je použit i v tom odkazu ze ZČU na straně 144).

V souvislosti s TUL jsem si vzpomněl jak jeden pražský fotbalový komentátor okomentoval výhru Liberce nad Spartou, že nechápe jak mohly prohrát s venkovským klubem :roll:
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
Tom1
Příspěvky: 21
Registrován: 16. 7. 2015, 3:31

5. 8. 2015, 12:32

Také mám obavy, že jakmile vyjmu pouzdra, tak takto málo široká ložiska, která by snesla vyšší zátěž a otáčky, asi neseženu, pokud se vůbec vyrábějí. Ačkoliv na druhou stranu - kdysi jsme měřili a porovnávali přesnost kluzných a valivých ložisek a kluzná dopadla lépe, byť se zpravidla hůře seřizují (pokud vůbec) a podle materiálu se musí - nebo je doporučeno - je mazat. Bohužel k "orloji" nemám návod-manuál a nezbyde, než vřeteno rozložit na součástky a zjistit provedení a stav hřídele a ložisek. Původní majitel měl mazací otvory otevřeny a nepochybuji, že mohlo dojít k vniknutí špon či prachových částí a následnému zhmoždění nebo sešinutí na kluzných plochách pouzder. Zvětšovat otvor pro pouzdra na kulová ložiska - to je ideální cesta jak soustruh zničit ... to bych nedělal. Přece jen odlitek pro pouzdra byl na určitou zátěž dimenzován.

Jde-li o pojmosloví - bohužel i v literatuře jsou nepřesnosti. Vždy je poté potřeba vyjít z ČSN norem a zde z tzv. "obecného pojmosloví". Základem je asi dnes již nestor Bolek a Kochman, kteří to na straně 392 publikace Části strojů, která vychází přímo z normy popsali jasně. Používají se pojmy čepy, osy, hřídele ... na straně 456 se hovoří o "uložení hřídelů ... v ložiscích", ne o "uložení vřetene .. v ložiscích". Nechápu, že další autoři tuto knihu také využívají, ale pojmosloví dle ĆSN si už upravují. No nic. :( Hřídelí je na soustruhu více - např. hřídele posuvů, supportu apod. Vřeteno tudíž zahrnuje nejen hřídel, ale i ložiska a další komponenty. Přívlastek "hlavní" hřídel se dovozuje z tzv. "hlavního ložiska", které ukotvuje hřídel ve vřeteníku v místě u příruby a sklíčidla. Obecně se sice užívá pojem "vřeteno", ale uživatelé si už neuvědomují, že to není jen ta "ocelová tyč" procházející vřeteníkem, ale jsou to i další k této "tyči" připojené komponenty ... ložiska apod. A právě na tuto "tyč", čili na hřídel, řeším ložiska. Takže je neřeším na vřeteno jako celek :D. Čímž tuto část považuji - jak říkal náš stařičký profesor na matematiku - quod erat demonstrandum. Ale jak je správně napsáno - pojmosloví sem nepatří. Tady "předěláváme" starý soustruh :).
echt
Příspěvky: 748
Registrován: 21. 5. 2013, 8:58
Bydliště: vysočina

5. 8. 2015, 12:38

*dej to muzea a máš klid
Tom1
Příspěvky: 21
Registrován: 16. 7. 2015, 3:31

5. 8. 2015, 1:14

To echt: také mě to napadlo. Ale mě baví staré stroje rozebírat a upravené ... pokud možno s lepšími technickými parametry :D ... je zase dávat dohromady. Pro mne je důležité si to prostě "osahat". A co dnes pořídíš za rozumný peníze? ... čínské mašiny :( . Už jsem na čínské soustruhy - prodávaný stejný druh pod nejméně pěti názvy a pěti různými firmami v Evropě - slyšel jak chválu, tak nadávky. Toho druhého bohužel více. :(
almac
Příspěvky: 735
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

5. 8. 2015, 1:41

bože bože tady se to rozjelo: hlavní hřídel obráběcího stroje je vřeteno, je uloženo v ložiscích a všechno toto bydlí ve společném domečku, který se jmenuje vřeteník. Nic. K výměně ložisek: protože to je stroj předvěký, pochybuju, že se ve výrobě používala lícovací soustava (třeba ISA ale i jiná), takže všechno se to pasovalo na dílně (toto krásné slangové slovo je z němčiny passung - abych navázal na předchozí jazykové koutky). Takže rozebrat, ložiska vylisovat, všechno oměřit, vřeteno nechat přebrousit (pokud to bude bída povrch), zalisovat ložiska-pozor zalisováním se zmenší vnitřní průměr ložisek, takže spasovat vřeteno (to zahrnuje škrabání atd...) složit, nastavit vůli axiální i radiální, zaběhnout... a soustružek bude moct pracovat dalších 100 let. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

5. 8. 2015, 2:15

Tom1: ČSN 20 0200 Názvosloví obráběcích strojů se zabývá spíše pojmenováním strojů, na dílčí části je dost skoupá a zmiňuje jen o vřeteníku. Jinou normu s podrobnějším názvoslovím dílčích dílů obráběcích strojů momentálně neznám :-(
Ty kluzný ložiska podle mě neseženeš jako typizovaná - osobně bych se začal pokukovat, kde je vyrobí na míru.
I když možná by šly implementovat bimetalická pouzdra s výstelkou ČSN 02 3495 tvar s nákružkem, ale průměry jsou odstupňované po 5 mm - to by byla dost náhoda.
Pak možná ještě zakružovaná bimetalická nebo KX pouzdra (ČSN 02 3409), ty ale nemají čelo (natož nákružek) pro zachycení axiální síly - axiální ložisko by se muselo řešit jinak.

Ale jak jsem psal, já bych je nechal vyrobit na míru (vřeteno určitě budeš nejdřív nechávat přebrušovat s minimálním úběrem).
Otázkou zůstává, jestli ty ložiska vůbec půjdou ven, jestli je naši pradědové nevylívali rovnou do vřeteníku a následně nevyvrtávali jako jeden celek. V takovém případě by se asi museli vyvrtat a pak nechat na vřeteno tvrdochrom nebo nástřik a brousit na rozměr podle průměru ložiska. V obou případech pak ještě následuje zaškrabání na barvu - to já bych si na ložiska asi netroufl.
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
soustružník
Příspěvky: 813
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

5. 8. 2015, 2:42

Možná také ta ložiska budou kuželová. Vyndej vřeteno a uvidíš.
Uživatelský avatar
PAKO.ll
Příspěvky: 1419
Registrován: 10. 2. 2012, 3:24
Bydliště: ŠKVOREC
Kontaktovat uživatele:

5. 8. 2015, 3:50

ha tak a jsem o něco chytřejší .
Dosud jsem znal jen ....

kliková hřídel
jalová hřídel
vačková hřídel
Kardanův hřídel
vyvažovací hřídel
královská hřídel

a teď už znám i soustruhův hřídel :)

ložiska si budeš muset nechat vyrobit na tohodle veterána
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
fidel47
Příspěvky: 448
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

5. 8. 2015, 5:57

Osobně bych se zvedl od počítače, vzal si montérky, lahváče (asi 2), pilník a šel si do dílny drobet ošlechtit tu nožovou hlavu od okují- dyť to je hnus velebnosti! (U toho pilování bych přemýšlel o zaškrabávání ložisek). :mrgreen:...kdepak-poradit, to já umim!
Uživatelský avatar
PAKO.ll
Příspěvky: 1419
Registrován: 10. 2. 2012, 3:24
Bydliště: ŠKVOREC
Kontaktovat uživatele:

5. 8. 2015, 7:13

co tam teď máš? Kapátka ...nebo prostě naliješ do té díry olej a on zmizí ? Máš vůli v ložiskách nebo dobře sedí?
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“