13. 5. 2012, 8:55
Včera jsem studoval ten tvar podle výkresů stažených z netu. Evolventa se používá u klasického ozubení. Tady jde o něco jiného. V podstatě jde o to, že známý profil rovného řemene se otočí na povrch kružnice. Vnitřní průměr zubu HTDM jsou dva půlkruhy, zlomené dle svislé osy. To zlomení je dáno stlačením gumového půlkruhu při ohnutí řemene. Je tedy odvislé od počtu zubů kola. Ale z toho plyne, že aby zub v kole byl dostatečně vybraný do hloubky, je třeba použít menší frézku než 3mm pro HTD5M. Ono to na první pohled vypadá, že se jedná o půlkruh r1,5, ale není tomu tak. Navíc. se zmenšující se průměrem kola je rovněž zmenšena rozteč zubů na kole. Asi takhle. Veliké kolo, které se standardně nedodává se dá nakreslit celkem snadno, kde ty korekce už nejsou tak velké a dají se odhadnout. Povrch mezi zuby navíc není kruhový, ale usečky se standardním zaoblením pro vechny průměry kol v řadě stejným. Pokud někdo potřebuje zhotovit větší kolo než 72z má to cenu se tím kreslením zabývat. Protože třeba Haberkorn Ulmer chce za 160z HTD3M 1500,-Kč. Takové kolo je třeba ale frézovat nástrojem 1,8mm a při šíři kola 12 je to fréza opravdu speciální. Monolit pro ocel přebroušený pro dural.
Je tady ještě ale věc, které nerozumím. Dle katalogového rozměru řemene, vyčnívají zuby na řemeni měně než 1/2kruhu a u kola je zub hlubší. Tomu zatím nerozumím.