Stránka 2 z 3
Re: SN 20
Napsal: 4. 10. 2015, 6:57
od almac
Díky za ty závity, mám taky SN 20 (asi nejstarší typ, možná ještě z války, ten s těmi dvěmi malými olejoznaky shora (ne jak je v inzerátech o prodeji vidět ten olejoznak u vřeteníku na boku). Pokud by někdo chtěl, vyměňoval jsem už přísuvový šroub, měl bych jeho výkres i s maticí. Po výměně to soustruží s přesností na průměru 0,02mm. A.
Re: SN 20
Napsal: 5. 10. 2015, 5:49
od soustružník
Jen ještě pro úplnost. Výše uvedená tabulka platí při předloze na vřeteníku 1:1a lze tedy do 125 ot/min při poloze 8:1 ještě řezat závit 8 x strmější.
Re: SN 20
Napsal: 13. 12. 2015, 9:12
od almac
Vyráběl jsem pouzdro do vřetene pro SN 20 a kleštiny 366E, pro ostatní zájemce dávám výkresy. Utahovací trubku ještě nemám, dodám později. A.
Re: SN 20
Napsal: 13. 12. 2015, 11:27
od soustružník
Já jsem měl kleštinu 5C s redukcí na Morse 5 půjčenou od něčeho čínského, snad Optima. A jediné co mi po tom zbylo je právě ta trubka.
Pár nějakých kleštin mám a přemýšlel jsem o výrobě redukce z (lehce) vyžíhaného redukčního pouzdra přímo na soustruhu. Byla by to prasečina, ale takovou cenu, kolik by stálo broušení, to pro mě nemá.
Re: SN 20
Napsal: 4. 4. 2016, 7:19
od caco
Zdravim chcel by som opytat ci by niekto nevedel povedať kolko moze važit tento stroj ked ma tocnu dlzku 1500mm? V manuale som to nenasiel. Dakujem za odpoved.
Re: SN 20
Napsal: 4. 4. 2016, 10:18
od almac
SN20-1500 má 1360kg. Je to taková lehká holka

Ať slouží a pak hoď fotky. A.
Re: SN 20
Napsal: 4. 4. 2016, 10:26
od caco
Jasne potom sem dam foto, dufam ze dobre kupim

Re: SN 20
Napsal: 15. 6. 2016, 7:18
od almac
podařilo se mi získat od člena "kovoel" nabídkový list na soustruh SN 20. Naskenoval jsem ho a poskytuji všem, co se chtějí potěšit pěkně zpracovaným dokumentem a srovnat třeba stav svého SN 20 s tímto strojem. Je uvedena starší varianta, s olejoznaky vřeteníku shora, malým noniem u nožového suportu, velkou deskou na pravé noze (pro elektroinstalaci), nálitkem na olejoznak na vřeteníku (místo je ale prázdné), pevnými kličkami na koníku a nožové hlavě (ty novější měly snímatelnou kliku), obdélným znakem MAS na pravé noze atd... Pěkné jsou rukou dopsané ceny, nabídkové řízení probíhalo roku 1946, takže ceny v Kčs: soustruh za pěknou baťovskou cenu 39 500, 2000 elektroinstalace a motor, 1650 chlazení a motor, 2200 3 a 4 paknové sklíčidlo, 500 otočný hrot, celkem 45 850 Kčs bez obalu a dopravy. A.
Re: SN 20
Napsal: 16. 6. 2016, 12:42
od soustružník
Pěkné pro srovnání. Zatím první SN 20 na kterém vidím štítek s údaji, tedy jestli je to na víku převodovky on. Já mám ovšem novější vysokovýkonnou verzi v úpravě pro rychlostní obrábění

, t.j. 3 kw a 32 až 1000 otáček.
Re: SN 20
Napsal: 16. 6. 2016, 6:49
od almac
ten štítek je označení olejů, používaných v soustruhu, nepřímo se tam objevuje i označení typu, je tam věta: pro soustruhy SN 18, SN 20 používejte oleje... Nafotím to a dám sem. A.
Re: SN 20
Napsal: 26. 6. 2016, 10:39
od almac
tabulka používaných olejů pro SN 18, SN 20
Vacuum Oil Company a.s. Praha byla rafinerie olejů v Kolíně, pozdější KORAMO Kolín. Soustruh je nyní 7 km od ní

A.
Re: SN 20
Napsal: 26. 6. 2016, 6:57
od almac
ohledně olejů mě to nedalo, a podle původních specifikací jsem dohledal současné oleje (stále pod původními názvy)
Mobil DTE Named Series
Mobil DTE Light
ISO Viscosity Grade 32
cSt @ 40º C 31
Mobil DTE Medium
ISO Viscosity Grade 46
cSt @ 40º C 44.5
Mobil DTE Heavy Medium
ISO Viscosity Grade 68
cSt @ 40º C cSt @ 40º C 65.1
Mobil DTE Heavy
ISO Viscosity Grade 100
cSt @ 40º C 95.1
takže pro vřeteník a převodovku doporučují olej o viskozitě 68 mm2/s (ne jak ve poválečné specifikaci pro SN 20 olej o viskozitě 32 mm2/s).
Donedávna jsem tam měl hustší olej, než olej OL-J32 a běželo to taky dobře. Pro suportovou skříň a Nortonku dokonce přes 100mm2/s. A.
Re: SN 20
Napsal: 26. 6. 2016, 10:12
od soustružník
Také tam mám nějakou 68, tuším Shell Tellus. Tehdy jsem neměl žádný návod a ten olej ano. Už dlouho se ho ale chystám vyměnit, nejspíš za 46.
Re: SN 20
Napsal: 11. 7. 2016, 9:17
od almac
spojka výměnných kol B, C
Re: SN 20
Napsal: 31. 1. 2017, 9:05
od almac
Přidávám tabulky výměnných kol pro soustruh se stoupáním závitového šroubu ¼", jakým soustruh SN 20 je.
mm a W závity jsou zde jen
pro forma, zajímavější jsou kombinace pro modulový závit. Uvádím je zde proto, že používaná kola jsou z běžně dodávané sady k soustruhu a dokonce se používá 127z kolo, které tak není potřeba vůbec sundavat z hřídele (jinak se využívá pro mm stoupání). Přesnosti pro tyto kombinace jsou sice o něco horší, než v tabulce, která je umístěna na soustruhu SN 20, ale chyba vychází až na 4. desetinném místě.
Kontrolní výpočet pro stoupání (1 modul):
s1 = (55 x 40) / (35 x 127) x 6,35mm = 3,142858 mm ( 6,35 mm = ¼" )
Z tabulky na soustruhu je toto stoupání 3,142268 mm. Ze srovnání obou údajů s hodnotou pí * 1 mm= 3,1415 mm vyplývá, že ani na stroji uvedená kombinace není úplně přesná, prakticky ale použitelná, protože chyba se objevuje až na 3. desetinném místě.
Tabulky jsou použity z Janyš, Glanc : Dílenské tabulky, SNTL Praha 1973, strany 377 až 382. A.